tisdag 16 oktober 2018

Father Cables i Jägarbo-alpacka

I somras köpte jag ett par härvor superlyxig alpackagarn (i naturlig färg) från Jagarbo.se i Simonstorp utanför Norrköping, i samband med att vi hälsade på deras alpackor




Jag ville sticka en mössa av garnet som också skulle kännas lyxig i designen, jag menar alltså med det genomarbetad. Så jag sökte och fann ett fint mönster på en flätstickad mössa som såg spännande ut och som skulle passa garnet (få till rätt stickfasthet). Det finns förvisso hur mycket fina mössor som helst att sticka. Visst, jag har svart (naturlig färg) garn och hur mycket syns då en väl bearbetad struktur, det är frågan. Men, jag fastnade för mönstret och garnet som kombination. 







Mönstret heter Father Cables och det är oroligt  att det är gratis, jag hade garanterat betalat för det. Fint och bearbetat mönster! Jag gjorde en ändring, bara pga min kallhet, dubbel så lång mudd så jag kan vika mössan dubbel över öronen. Väl inne i flätstickningen så undrade jag lite vem i hela friden skulle komma på att sticka i flätor med kolsvart garn. Ja, uppenbarligen jag då, men jag kände kallet.






Mössan kommer värma väl i vinter, det känner man när man provar. Perfekt för en frusen själ som mig. Jag tycker det blev en perfekt kombination (garn - mönster). Jag använde strax över 100 gram garn. Jag stickade den minsta storleken som är 45 cm omkrets. Jag tycker det sitter bättre även på mig också, med mina 59 cm runt huvudet. I regel töjer sig det mesta stickat så då passar det perfekt.


Mössan syns inte så bra här,
men jag tyckte bilden blev så fin.
Det är min dotter som tagit bilden.


Jag måste skriva lite mer om garnet. Vissa (billigare?) alpackagarner har en tendens att bli lite stickiga. Inte alla, dock. Jag älskar alpackagarner och har använt många sorter, jag vet att vissa sorter kan va stickiga och andra inte. Men det här alpackagarnet är det absolut mjukaste jag nånsin stickat med. På riktigt alltså, och jag är absolut inte sponsrad utan det är min högst personliga åsikt. Det är otroligt, verkligen skillnad på kvalitet från annan alpacka. Vilken upplevelse! 





Det leder mig genast till nästa projekt, för trots att det är svart så frågade min dotter om jag kunde sticka nåt till henne med (föga överraskande är annars rosa/lila favoriter). Hon tycker om det mjuka. Nu är fingervantar beställda, så det är väl bara att sätta igång.

1 kommentar:

  1. Jag gillar också det mönstret och har det i min kö på Ravelry:)

    Men även om det är svårt att se flätorna så finns det ju kalla dagar när solen lyser, och då kommer dom att synas i all sin härlighet:)

    Och visst har du rätt om alpackagarn. Det finns stickigt, och så finns det mjukt. Jag vill minnas att det har med fibrernas längd att göra. Kort = stickigt, långt = mjukt:)

    Kul att din dotter blev så förtjust i garnet att hon vill ha egna vantar i samma garn, även om det inte är i favoritfärgen:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails