söndag 24 februari 2019

Grön-blått och rostigt

Kommer ni ihåg att jag under 2016 utmanade mig själv att sticka en sjal? Jag hade väl inte riktigt lyckats så bra innan dess, men med ett roligt mönster så gick det vägen! Sen dess har jag stickat någon enstaka sjal sådär. Men nu blev det dags igen! 



Så fort jag såg mönstret på Nightshift shawl så sa jag att den måste jag sticka! Sen råkade jag vinna en härva med garn från en indie-färgare i Kanada (utan att veta om tävlingen på insta - faktiskt). Det är ett superlyxigt garn och jag såg hela sjalen i det garnet. Jag brukar inte köpa så mycket garn, och inte heller för mycket pengar (inklusive tull). Jag brukar titta i min stora hög med garn. Men nån gång får man köpa, när man har ett projekt i åtanke. Och det här mönstret bara vill bli till ("I can't get you out of my mind")! Garnet heter SW merino worsted från Fidley dyeworks. Det är helt underbara färger hon får till och underbart garn att sticka med. (Då jag är allergisk mot 100% ren ull är det ullblandningar, merino och andra naturmaterial som gäller, som alpacka.)




Jag började att sticka på sjalen för 1,5 v sen och jag har svårt att lägga ner stickningen! (Nå ibland måste man ju, när lillan vill gosa in sig eller man måste plugga eller laga mat eller något annat nödvändigt, men så fort jag har stunder över då.) Det här är en av de roligaste mönstren jag har stött på, ja det är det faktiskt. Sen garnet, helt underbart, ja det är en helt perfekt kombination. Det blir supersnyggt och det är kul, bättre kan det inte bli.
Eftersom det är en sjal så kollade jag inte stickfastheten med ett stickprov först. Så därför stickar jag fler repetitioner av mönstret (stickade lite för hårt) men det är helt okej med mig! Den är så underbar att sticka. Älskar att mixa färger också och nu har jag chans till flera färgmixer. Fortsättning följer på denna!




Jag är också färdig med min Jeansgenser, jag repade upp den och stickade om botten av tröjan i en annan färg (turkos). Jag blev ändå lite osäker på färgen men nu har jag bestämt att jag ska ha den så (med förlängd mudd sen denna bild). Jag har så många trådar att fästa och just nu är det så mycket roligare att sticka på sjalen. Så jag får väl ha dubbelt "fästfest" sen när sjalen är klar också. Jag tycker mycket om denna tröja, fastän jag har stickat bakåt lika mycket som framåt (allt det jag repat och gjort om hade räckt till en till tröja).


Jag måste bara prata färg nu. Jag vet inte, men det kanske märks vilka favoritfärger jag har? De återkommer ständigt utan att jag tänker på det egentligen! Petrol och andra grön-blå nyanser, blå nyanser och väldigt mycket rostfärger som rostorange. Förra årets mest gillade bilder på insta innehöll just de färgerna och dominerades av Wiola cardigan och Happy Fox Mittens.
Men jag passar i det! Jag vet att det är bra färger för mig och vem vill sticka sånt som inte passar in på en i slutändan? Det är viktigt att tänka på vad man passar i både gällande kroppsform och kroppslig nyans (hud, hår, mm). Så det kommer mer rostfärger och grön-blått, lita på det!


Jag har undrat sen nyår vilken handarbetsutmaning det kommer att bli för mig i år. (Förra året var det Wiola cardigan.) Jag är ganska öppen just nu och vet inte riktigt vad jag kommer sticka på framöver. Men när utmaningen väl kommer, så kommer jag vara redo.


Vad har du för handarbetsutmaning i år?  
Vilka färger passar du i?

1 kommentar:

  1. Det är härligt att sticka med många färger och se hur det växer fram!

    Jag håller ju på att sticka en kofta, inte efter ett mönster utan ett mönster där man behöver tänka och räkna själv. Nu har jag köpt nästa mönster, en oktröja, det betraktar jag som årets utmaning:)

    Jag passar bäst i klara, lite lite blåaktiga pastellfärger. Lite trist, så ibland drar jag till med starka, lite mörkare färger:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails