söndag 29 september 2019

På helgen kommer symaskinen fram

Fick ta lite paus från bloggandet någon vecka. Vab, egen förkylning och jobb geneterar tidsbrist för studierna och man känner pressen när man då ska lämna in någonting. Jobba lite i uppförsbacke, så att säga. Men nu är det inlämnat och jag har tagit "studieledigt" över helgen, så välbehövligt!


När vi alla tre i familjen är hemma, och de flesta "måsten" är gjorda, då passar det att sy lite. Det är så trevligt. 





Har provat att sy ett par trosor till dottern! Hon är smal och lång och då är det svårt med storlek på underkläder överlag, att de inte passar av olika anledningar. Har testat mönstret Play Pants från MadeIt patterns. 

Första sy-mönstret jag köpt på pdf, börjar smått. Mönstret har storlek upp till 12 år, så passar dessa bra vet jag vad jag gör i ett gäng år framöver!

Mönstret har också en bra beskrivning med bilder, vilket uppskattas. Trosor är kanske inte jättesvårt att sy men jag behövde ändå titta för att få ihop pdf:en till ett mönster. Det passar bra att använda resttyger i stretchigt material till trosor, som jag gjort här. Jag la till en extra tygbit i grenen, förresten, det är bäst att ha det.

Nu återstår att se vad fröken tycker, om jag kommer sy fler eller inte.






För ett tag sen sydde jag kuddfodral av stuvbitar/ tygrester och nu har jag sytt egna innerkuddar. Mycket för att jag insåg att jag hade materialet hemma, jag har nämligen "slaktat" ett gammalt trasigt täcke som vi skulle slänga. Jag har tagit de "fina och hela" delarna av fodret (efter tvätt) och sytt in i innerkuddarna. Jag har lite foder kvar till en eller möjligen två till innerkuddar. 


Innerkudde




Till sist, det är inte världens finaste bilder jag har tagit, eftermiddagsbilder blir liksom inte bra längre. Konstiga skuggor och dåligt lyse, jag använder ju inte heller någon systemkamera. Men det får bli så denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails