tisdag 27 april 2010

Halvvantar i alpacka med snöflingor


Mitt senaste dubbelstickade alster
är dessa halvvantar med tumkilar
som är tröstpris i min utlottning jag höll förut.

En himla tid efter utlottningen, ojoj!

De är vändbara som synes på bilden. En är på den röda sidan och en har jag vänt så den grå sidan kommer upp. De är otroligt sköna och lätta!

Garn: Alpacka från Drops. Hade både vinrött och ljusgrått hemma, så jag tänkte att det blir perfekt.
Stickor: nr 3½.
Stickfasthet: 20 m & 30 v = 10 cm.

Motiv:
snöflingor, en på vardera sidan. Jag hittade ett mönster på snöflingor jag tyckte om, kruxet var att mönstret var 70 maskor brett och det e lite för stort för halvvantar. Så jag tog och gjorde om det mönster som jag hittade ganska rejält och detta är resultatet. Om ni kollar på originalmönstret ser ni att jag har många likheter i mönstret, fast mycket mindre och annorlunda.
I mitt mönster använde jag 42*2 maskor (fram och baksida).
Min lilla logga gjorde jag på tumkilarna.

Avslutningen:
det är nog första gången jag avmaskar något dubbelstickad som "ska bli" något. Jag hade lite svårighet i att komma på det bästa sättet att avmaska! Jag provade att avmaska en fram- och en baksides maska samtidigt med det blev för stramt (iallafall med detta garn). Provade att avmaska en maska i taget men det blev för löst. Så där har jag hållit på och luskat. Jag vände mig till min bibel (Bonniers stora bok om stickning) och läste om olika avslutningar.
Så kom jag på det.
En virkad avmaskning var perfekt! Nu kom jag inte exakt ihåg om avmaskningen hette något mer, om det hette virkad avmaskning med minskning eller något. Jag har boken nerpackad inför flytten. Jag provade detta och det blev underbart fint och perfekt! Det blir virkad avmaskning hädanefter på dubbelstickat!

Idag kom paketet med halvvantarna fram till Heidi. Hon skriver att hon är nöjd. Superbra!

Vill du veta mer om dubbelstickning
och vara med i en KAL? Kolla här!

1 kommentar:

  1. Dubbelstickning?? har jag aldrig hört talas om. Märkligt! Nu har du gjort mig fruktansvärt nyfiken på denna teknik...och eftersom jag är en pysselfarmor så kommer jag att glo på din sida (rejält) och googla för att lära mig denna teknik.
    Tack tack...för ett nytt handarbetsvirus! :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails