torsdag 11 augusti 2011

Urkult och Garn


I år har vi varit på Urkult-festivalen i min hemby!
Bilden ovan är från eldnatten, ett "snöre" de hade tänt en eld på
och det såg så häftigt ut när det brann ut.

Jag har hört att det var 8000 på invigningen samlat runt stora scen, så det var fullproppat överallt! Kolla denna länk. Så häftigt att se allt folk, ja, i min lilla hemby. Där det är så lugnt annars.

Min mor spelade på Urkult 
med bandet hon är med i, 
Mustat Silmät, 
för andra året i rad.
De finns inspelade av Sveriges Radio. I denna länk hittar du ett reportage från de första dagarna på Urkult, ungefär 50 min in i repotaget hittar du Mustat Silmät! 

Ett litet fel i reportaget: De tillkom inte p.g.a. Urkult. De har spelat ihop ett tag, idén har funnits väldigt länge att spela finsk/romsk musik.

Det är första gången jag hörde dem när vi var upp nu, och de var grymt bra! Jag är omåttligt stolt! De spelar finsk/romsk musik översatt till svenska. För den intresserade så spelar min mor med dessa finsk/romska låtar mandolin, gurka, skedar... bland annat. Hon spelar hur många instrument som helst annars.

Vi har alltså varit däruppe i Ångermanland på vår semester och hälsat på min familj en stund. Skönt!
Jag fick med mig två påsar med garn hem från fars loppis:

 Tre nystan med mohair-garn. 

 Underbara härliga ullgarner!

 Lite bomullsgarner. 
Den där virkningen såg spännande ut, den måste jag kolla in lite närmare.

 Akryl/blandgarner.

Det var så mycket så jag vet inte vart jag ska få plats med allt! 
Är det något som någon läsare vill ha, tro? 
Jag har "paxat" en del garner själv, bl.a. Big Verona, ullgarnerna, några bomullgarner. Är du intresserad av nåt annat så kan du maila till mig. (Kolla under Kontakt i menyn längst upp.)
Det går att klicka på bilderna för att få upp större bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails