fredag 28 juni 2013

Enkel virkad badrumsmatta

Badrumsmatta av Design Katrina

Badrumsmattan är klar, den som jag pysslat med en stund. Eller snarare en matta att stå på efter duschen. Vi har testat och den funkar bara bra. Jag vet inte exakt hur stor den blev, men ungefär 45*85 cm.
Jag har virkat den med ett lite tjockare bomullsgarn som jag hittade till ett billigt pris. Det var från Italien. Det här är en perfekt sommarvirkning också, när det är varmt så är det skönast att hålla på med bomull.

Badrumsmatta gjord av Design Katrina


Mönstret blev väldigt snyggt och passande på en sån här matta. Det är faktiskt väldigt enkelt att få till en sån matta, om man har ett lämpligt garn.

Jag virkade *1 fm, 1 st* och på nästa varv gjorde jag tvärtom: fm på st och ft på fm.
Sen  när det gäller bredden är det inte noga på centimeterna egentligen, bara den får plats på ett ungefär. Gör ett virkprov och räkna ut ungefär hur många maskor som behövs till ditt badrum. Sen är det bara att köra på så lång matta som man behöver.
När man är nöjd med längden, virka 3 varv med fasta maskor runt hela mattan, öka 2 m/hörn och varv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails