onsdag 28 maj 2014

Pannband


Jag hinner inte riktigt med att publicera nya saker jag gör. Ganska självklart när man är föräldraledig.  Men idag när vi tog en promenad tog jag en bild på nya pannbandet som jag har virkat. Det är skönt när mössa är för varmt. 

Jag har virkat den utifrån eget huvud. Crazy Zauberball heter det gröna garnet och jag använde virknål nr 3. Men det går ju att använda ett annat (tunnare) garn till mitt mönster. Mönstret är inte så beroende på virkfasthet. Vill man ändra antalet m så är det bra att komma ihåg att virkmönstret Lejongap är delbart med 7 + 6 extra.

Gör så här:
Lägg upp 14 m + 1 extra. Virka fm från den 2:a m från nålen, fram och tillbaka i 6 cm.
Öka sen 1 m i början av varven tills det finns 27 m. (=21 m och 6 extra för mönstrets skull). Mät på från bakhuvudet och fram hur långt man kommer. I mitt fall kom jag precis bakom örat. Kom ihåg detta.

Mönster Lejongap:
Virka 3 lm (=1a stolpen).
*Virka 1 st. i nästa m och 1 st. i m efter.
Hoppa över två m, virka 5 st i samma m, hoppa över 2 m.*
Upprepa fr *.
Avsluta v med en st. i ändm. på v.
Nu virkas mönster Lejongap fram tills man kommer fram till örat eller så långt som mättes förut.
Minska 1 m i början av varven tills det finns 14 m, samtidigt som man går över till fm.
Virka ytterligare 6 cm.
Virka ihop ändarna och virka sen kanter runt hela pannbandet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails