tisdag 17 maj 2016

En canvas senare

Ni vet den där känslan av tillfredsställelse man får av att skapa något? Den blir ännu starkare när man gör nåt som man inte gjort förut!  
Jag är lite less på våra två tavlor i hallen och har velat byta ut dessa mot nåt större. Men vi har inte hittat nåt passande. Vid publiceringen av mitt mönster Mössan Lana (som är barnmössa i flera storlekar) tog jag ett jättefint kort som jag tycker skulle passa på väggen i hallen som canvastavla. Men jag har alltid trott att det kostar skjortan att köpa en canvastavla med eget motiv. Sen har jag lärt mig att man kan montera canvastavlor själv, det är intressant och det blir billigare! En pysslig och trevlig sysselsättning, nästan lite som mitt jobb (fast istället för att montera canvas så monterar jag brodyrramar eller tryck på plagg på jobbet).

Jag har kollat in en video hur man monterar canvastavlor och bestämde mig: jag ska testa detta!
Gissa vad? Det var jättekul!

Paketet med canvasduk (tv.) och ramar (t.h.). Häftpistol i mitten.

Jag är mycket för att beställa saker istället för att gå runt att handla. Det här är inget undantag - det är så smidigt att beställa på nätet. Vi beställde från Canvas Online och fick hem paketet häromdan. Så fort jag fick en pysselstund så öppnade jag ivrigt paketet.


Det var en häftig känsla att ta upp canvasduken - bara att känna på kvaliteten på själva materialet. Sen att se min fina bild, å vad kul!


Först satte jag ihop ramen med en platshammare.


Så börjar det roliga: häfta fast det hela! Hörnen var lite svåra att få till, jag fick kolla på videon flera gånger innan jag fick till snitsen. Men den gick det bra! Tog lite hjälp av mannen på slutet med häftapparaten. Hade vi köpt en lite dyrare sådan hade vi inte behövt hamra in häftklamrarna på slutet. Men det är detaljer. Jag tycker det gick riktigt bra i slutändan!


Naturligtvis skulle lillan hjälpa till lite också. Såhär blev canvastavlan monterad.



Mössorna passar riktigt bra i hallen! Men alltså, det fattas ju någonting, eller hur? Den gamla tavlan får vi ta ner, det behövs ju en canvastavla i samma bredd som den nya och som matchar bättre. Två canvas blir snyggare än en. Japp, nu får vi montera en till, vilken tur! För det här var himla kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails