tisdag 23 augusti 2016

Kvicksilversjalen

Blockad och klar, här är min Kvicksilversjal, eller Quicksilvershawl som den heter på engelska.


Jag hade två saker i huvudet som lette till detta projekt: jag ville utmana mig själv att sticka en sjal. Jag försökte hitta något mönster som var "tillräckligt intressant" eller där det händer saker så att det inte blir trist och det blir liggande. Det andra var att jag ville sticka upp lite garn. Det vet jag inte om jag lyckades med för jag har ungefär garn kvar till en ny sjal. Men jag gjorde mitt allra bästa i alla fall!



Mönstret är på engelska och är helt och fullständigt välbeskrivet in i minsta detalj. Det är inte så avancerat, man gör likadant för varje sektion, det blir bara mer maskor. Men det är för all del jättebra att kunna kolla tillbaka i mönstret vid behov. Jag fastnade för det här mönstret för att det är flerfärgat på ett lite annorlunda sätt!



Garnen, tre olika, passade väldigt fint ihop. Två av dem är restgarner och ett köpte jag till.
* Nornir, det blågröna handfärgade spetsgarnet från Nyansera (de har slutat färga garn verkar det som). Vet inte hur mycket jag använde, garnet tog inte slut.
* Lace, det ljusgröna garnet från Drops. Vet inte heller hur mycket jag använde, det var ca 80 gram i nystanet och det är mycket kvar.
* Därtill Alpakka Silke, det rödbruna nyinköpta garnet från Sandnes garn. Det räckte med 50 gram!



Jag stickade på sjalen under min semester och när vi åkte iväg var den här stickningen nästan det enda jag hade med mig. Så det var bara att sticka på! Det hade nog tagit längre tid annars, när man jobbar.  Det var lite tungt på slutet med länga varv, man får komma ihåg att det snart är slut när man kommer så långt.

Nu känner jag mig väldigt redo för hösten! Sjalen är väldigt lätt och tar ingen plats så det kan bli favoriten.

1 kommentar:

  1. så fin den är!!

    spiralerna skapar en illusion av att mönstret är en del av ett större mönster, vilket formen ger stöd för:)

    Och det finns sjalmönster där man börjar i den breda ändan först, vilket gör att de sista varven går lika fort som de första varven går långsamt:)

    Sjalar är perfekta att svepa om sig när det börjar bli kyligt! själv sliter jag ut några varje säsong, vilket ger mig en ursäkt att sticka flera:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails