söndag 21 augusti 2016

Med sockar i huvudet

Nu har jag gått tillbaka till jobb, nästa vecka är det också resten av familjens tur.  Det blir vardag igen! På stickfronten går det sakta men säkert - lite här och lite där!

Jag fortsätter på Blomsterchock-sockarna. De är roliga, med alla färgbyten. Lyxigt med handfärgat garn från Limmodesign.


Sitter och tänker på hur snyggt det skulle va med enkla randiga sockar också (utan att följa mönster), jag kan nog inte hjälpa det. Det blir nog fler sockar i höst! Framförallt så har min dotter sagt (nu när jag stickar sockar) att hon också vill ha sockar. Visst kan jag göra det och naturligtvis så ska de vara ljusblå. Av en händelse har jag ljusblått Fabel (drops) hemma. De plagg jag gör till henne brukar hon alltid stolt påpeka "mamma gjort". Eller för all del "farmor gjort" om farmor har stickat/virkat. Hon har koll.



För ett tag sen köpte vi ett rutigt tyg (se det som ligger på kökssoffan på bilden). Nu har vi köpt en skummadrass på jysk. Så nu kan jag sy dyna till kökssoffan! När det blir "ledigt" vid symaskinen vill säga och jag får sytid. Dels har jag lite kö - har lite plagg till dottern på gång, utklippt. Sen använder jag sybordet till nåt annat:


Blockar min sjal!
Den övre bilden är innan blockning och bilden nedanför är när sjalen ligger på blockning. Tänk så mycket finare (o större) den blir under blockning, det är det bästa man kan göra med stickat när man stickat klart! Nästan alltid. Jag försöker få plats på sybordet när jag inte kan ha det på golvet - leksaker prioriteras där. Längtar tills jag kan fota sjalen "på riktigt". Min sjalutmaning har lyckats och jag kan tänka mig sticka nån fler sjal, men inte på ett tag. 

2 kommentarer:

  1. Ja, det är kul att sticka sockar, det är lite som att äta karameller, smakar gott och är överstökat på jämförelsevis kort tid:)

    Kul att din dotter gillar stickat, och väldigt klokt av dig att ta tillvara på det genom att sticka till henne! Och ingenting slår ett par stickade sockar i favoritfärgen:)

    Ja, blockning gör verkligen skillnad!! Att något som innan, mest ser ut som en skurtrasa, efter blockning ser ut som något som kommer raka vägen från en finare affär - det är lika omtumlande och roligt varje gång! Din sjal ser verkligen fin ut! Det är nästan så att det är synd att det skall bli högsommarväder igen under den kommande veckan...:) Fast hösten lär ju komma ändå, och då kommer den att se fin ut på dig, och värma skönt när det börjar bli kyligt ute:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite synd att värmen är tillbaka, hehe! Men tids nog blir det kallare igen.

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails