måndag 8 maj 2017

Emmasockan



Här kommer ett par snabbstickade sockar, nämligen Emmasockan från Järbo Garn! Jag stickade i Miniraggi, också från Järbo Garn. Jag hade garnet hemma och när jag såg mönstret första gången tänkte jag att det är ett par sockar jag vill göra!


Jag tyckte de var lättstickade och enkelt spetsmönster. Det gällde bara att hålla reda på vilket varv man var på.
Hälen är gjord med hälklapp (ökningar i sidan) och sen korta varv och minskningar.
För avmaskning valde jag att använda Jeny's suprisingly stretchy bind-off, i mönstret står det också att man ska avmaska löst och det förstår jag med rullkanten. Den avmaskningsmetoden går ut på att man stickar omslag mellan maskorna och avmaskar omslaget tillsammans med maskan. Det blev jättebra på dessa sockar!


Jag fick inte till rätt stickfasthet så jag stickade en storlek mindre. Men det hjälpte inte för de blev ändå lite stora. Så vi får se om jag stickar ett till par eller inte. Lillan ville gärna ha såna sockar, ja hon vill alltid ha en sån som mamma stickar oavsett vad det är. (Verkligen att kärt besvär!) Jag får tänka lite och se om det blir mer.


Oavsett så är det en supersöt socka!

1 kommentar:

  1. Ja, dom är verkligen söta! Precis ett par sådana man vill ha i ett par söta sommarskor:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails