lördag 9 september 2017

Citron Grand sjal


I sommar ville jag gärna sticka med det gula silkegarnet jag köpte för några år sen. Så jag började titta på mönster och efter mycket funderande så beslöt jag mig för att göra en Citron Grand sjal. Passar perfekt med en sån sjal både färgmässigt och materialmässigt. Det blir en stor mysig sjal utan att vara för varm.
Jag började sticka på midsommarafton och stickade klart den för nån vecka sen.



Det var både kul och lite trist (när den började bli stor). Men jag är ju envis! Ja, jag valde det extra stora mönstret, Citron Grand, för att jag ville sticka upp lite garn. Det gick åt nästan 200 gram Soft Silk från BC garn.



Mönstret är på engelska och gick bra att följa. Mönstret  står i ordning för repetitioner, 1-10 och sen avslutningskant. Jag gjorde 7 repetitioner och sen avslutningskant (över 700 m redan där). Det räckte mer än väl!


Silke är ett trevligt material att sticka med, mjukt men går av lätt om man jämför med andra naturmaterial. Det är inte helt slätt, utan följer silkets struktur och får en intressant yta. Det funkar hur bra som helst till en slätstickad sjal! Så jag är helnöjd. Den blev fin och jag är glad att jag kämpade på!



Den är mysigast att ha över axeln när man fryser sådär litegranna. Men jag älskar sjalar som är "puffiga" framtill när det blir kallare ute och man vill ha nåt om halsen.


Förresten så har jag på mig senaste stickade mössa på korten (mönstret heter If you like pina coladas), de tog jag en förmiddag som var lite kylig. Den är lite mer grön-gul i färgen jämfört med sjalen. Faktiskt är jag glad att jag fått till bilder, när jag varit dålig under veckan. Men jag försökte fota lite innan jag behövde ta mig hem igen och det blev bra! Skönt att komma ut lite.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att den ser helt fantastisk ut! Silkegarn är verkligen ett helt fantastiskt material att använda, det värmer när det är kallt ute, och är svalt och skönt när det är varmt:)

    Storleken går ju verkligen inte av för hackor! Tur att du är envis så att du orkade fortsätta när varven blev allt längre. Som den är nu, ser den ut att vara klädsamt lång, och ser ut att funka i många sammanhang.

    Strukturen är ju det bästa med den sjalen! Strukturen påminner verkligen om en citronskiva:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillade mönstret just för att det ser ut som en citron! :)

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails