söndag 3 september 2017

Småprojekt



Förra helgen kunde jag ge bort ett par halv-vantar som jag stickat till mannens släkting, hon hade önskat sig det av mig nu i sommar. Nämligen Halvvantar i Vårtecken, en gratis beskrivning jag publicerade i våras. 
Jag använde restgarn från det projektet och stickade tills garnet tog slut. Vilket betyder att handen slutar lite annorlunda och är lite kortare. Men det gjorde då inget, vad hon blev glad för presenten!



Jag har sytt lite igen också under Augusti, dagar när det inte varit för varmt. Det är väldigt roligt att sy, rogivande på nåt sätt. Bra terapi när nåt tråkigt händer, som när min mormor gick bort. Det första jag gjorde var att sätta mig och sy.



Leggings är ett av de enklaste plaggen att sy, dessutom perfekt att använda upp de där resterna och stuvbitarna (till små barn). Jag har börjat använda kalsongresår till leggings, det är så enkelt o smidigt. Man slipper trassla med en resår som ska in i tyget. Nu blev det 4 nya par leggings och lite uppdatering i garderoben.



Jag sprang på en stuvbit häromdan som bara sa "tröja". Tyget följde med hem. Inte för att jag har plats, men jag får sy upp lite till. För visst är det så enkelt? Jag tog mitt favorittröj-mönster och satte igång att sy. Sitter ju perfekt. Gillar kläder med lite bredare ränder och de här färgerna sa bara klick med mig.



Det har också blivit en stickpåse till, med dragkedja denna gången. Jag gillar dragkedja i stickpåsarna, lättare när man tar med stickning och det är lätt att öppna o stänga. Allt material fanns hemma, resttyger och en gul dragkedja! Det får plats med ett stort projekt i denna påse.



Nu idag har jag lagt min stora gula sjal på blockning, så efter att jag fotat den kommer jag att skriva om den också! Det är, till skillnad från dessa saker, ett stort projekt och får ett eget inlägg. Ha det bra tills dess!

2 kommentarer:

  1. Det var mycket på en gång!

    Beklagar att din mormor gått bort. Men det är bra att du vet vad som gör dig starkare i sådana stunder!

    Halvvantarna är ju för söta! Och det är ju verkligen kul att ge bort sådant som man har gjort till en mottagare som uppskattar det:)

    Fiffigt det där med resåren! Den syns ju ändå inte (oftast), vilket ger mer utrymme för lösningar som också är praktiska:)

    Men bäst tyckte jag om väskan! Den kanske inte var ett stort projekt, men hållbart och fint! Och färgen på blixtlåset passar så bra ihop med färgerna på väskan:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var över ett år sen hon hick bort, 93 år gammal.
      Jag gillar färgmatchning, kul att du tyckte om väskan!

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails