fredag 5 januari 2018

Årskrönika 2017

Det är svårt att sammanfatta 2017, på alla plan. Jag har gjort så mycket olika saker under året.

Jag har stickat...
Koftor, tröjor, sockor, halsmojänger av olika slag, mössor, vantar, benvärmare, dockkläder, sommarklänningar i barnstorlek, osv. Jag har stickat mycket till både mig och dottern, men även till mannen. Jag har publicerat lite mönster, på mössor, vantar, halvvantar.
Jag har virkat....
En sittdyna, Babblare, elefant och glassar.
Jag har sytt....
Tröjor, klänning, kjol, leggings, byxor, en elefant, lagat en docka, osv. 


Jag tänker att jag väljer några favoriter för året, dels sånt som är välanvänt och dels sånt som jag utvecklats inom och är stolt över.


En väldigt klar favorit för dottern är Sebago Cove Tunika, den har hon mer än ofta. Den är väldigt enkel i sin form, men framförallt är den mer än mjuk och rosa-lila. Det säger allt. Vissa perioder önskar man att vi hade en till att byta med (möjligheten finns).

För min del är det flerfärgsstickningen som jag utvecklats i och som jag tycker är roligast. Att kombinera ihop färger är ett sant nöje! Här vill jag nämna Hjärtekoftan, min Fanakofta och Sockan Anna.


Sockan Anna, jag tänkte genast på allmogefärger här, mörkare rött med blått och vitt. Det är den sockan som flest har gillat och kommenterat på Instagram och jag är också stolt över dem!


Hjärtekoftan
Jag hade rester i ett merinogarn i många färger men få nystan/färg, tillsammans kunde det bli nåt. Jag letade efter ett koftmönster länge, tillslut gjorde jag om mönstret Fanakofte till barn till en mångfärgad skapelse med hjärtan. Det var första gången jag gjorde en steek, alltså klippa upp i mitten efter att man förstärkt kanterna.


Fanakoftan är den kofta som jag använt mest under året och det första vuxenplagg jag provade att steeka. Jag trivs bra i den och i dess färger!
Alla tröjor/koftor jag stickat iår har använts flitigt under året.



Mönster
För första gången har jag översatt ett av mina mönster till engelska, det känns som en prestation i sig!
Jag har publicerat några mönster under året, en del gratis och en del mer bearbetade som man får köpa. 


Har också skapat ett mönster till Falkgarn och hoppas på att jag får till fler till dem! Det tar bort en del av pressen, de tar fram foton, osv. Det känns rätt skönt, vill jag säga.  Jag har då också ett garn att utgå ifrån och få idéer ifrån, istället för att jag har en idé som jag behöver hitta lämpligt garn till. Då kan det bli så att det inte blir något för att man inte hittar rätt garn. Så på så sätt är det enklare att börja från ett garn. Lite som att andas ut och låta idéer komma till en. 



Privat har det har gått lite upp och ner, kanske fullt normalt när man är arbetssökande.

Jag är glad för att fått hjälp med att undersöka och inse vad jag skulle passa att jobba med, dessutom hittat en ny inriktning jag inte alls tänkt på innan. Det behövs lite studier, som jag välkomnar! Då kanske jag kan få till en examen tillslut. Men det är framtid och jag hoppas att jag kan komma in på kursen under 2018.


Till sist vill jag nämna min lilla familj, jag är så glad och tacksam för er! För den kärlek som finns och för att ni finns där för mig. Min smarta och skarpsynta dotter och min man som jobbar så hårt både på jobbet och för att vi ska ha det bra. Utan er hade året varit väldigt hårt.


Jag ser fram emot 2018 och de nya utmaningar som jag hoppas det för med sig!

1 kommentar:

  1. Ett bra år uppenbarligen:)

    Du har verkligen varit flitig inom många områden i år:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails