måndag 11 juni 2018

Barnjackan är klar!

Förra veckan kom jag ikapp en del med min syhög/det jag planerat att sy. Jag har en del kvar men det är en bit på väg!






Jag är äntligen klar med lillans jacka som jag haft igång rätt länge! Mönstret kommer från sytidningen Ottobre Design, 4/2015. Jag har gjort en del förändringar:
- Fodertyg
- Muddar i ärmar och längst ner på jackan.
- Reflexer
- Avtagbar huva, det vill jag ha för att det är mer säkert för barn.






Allt material är inköpt hos Jonic Textil, det bara blev så den här gången. Det jag sökte efter fanns där.





Det rosa tyget med fåglar är ett sweatshirttyg. Det lila-prickiga tyget är jerseytyg. Sen har vi reflexstjärnan, dragkedja, muddtyg, tryckknappar. Det jag hade hemma var passpoalbandet med reflex.






Det här var inte helt lätt, med alla förändringar så får man tänka till på varje steg. Jag ser det som en träning då jag tänkt sy en jacka till mig själv. Jag har tvättat tygerna jag ska använda, men ett av dem har luddat en del så jag vet inte hur jag kommer fortsätta nu!







Jag har också sytt ett till par Chillpants i svart/grått lite grövre jerseytyg. Också inköpt på Jonic Textil samtidigt som jackans material. Jag vill ha några svarta "finare" byxor som är sköna att ha på sig. Det har länge varit "fel" byxmode för mig, jag trivs inte i smala byxor/ avsmalnande byxor. Den förändring jag gjort på mönstret nu är att jag gjort benen rakare och mindre "legging". Jag tycker mycket om dem! Det har dock varit för varmt ett tag för byxor i grövre jersey. Men det blir bra att använda sen!






Till sist en bild på min pågående kofta Grace Cardigan. Jag gillar både mönstret och garnet. Jag gillar som bekant spetsstickat (även spets i vanliga kläder) och vackra ryggpartier.

1 kommentar:

  1. Det var mycket på en gång, du är verkligen flitig.

    Jag gillar verkligen hur du tänkt kring alla detaljer på dina projekt, och det är ju roligt att se resultatet av det sedan på bilderna. Att ändra så att det passar mottagaren/bäraren är inte alltid enkelt, men du lyckas bra.

    Ja, det där med mode alltså, ibland hoppas man att en trend skall gå över fort:)

    Spetsstickning på stickat är verkligen snyggt. Det är ju också något som kommer och går, men det kan ju verkligen lyfta en kofta eller en tröja till att bli extra snygg.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails