torsdag 30 augusti 2018

Grace cardigan



Mönster: Grace Cardigan av Jane Richmond
Garn: Silke Tweed från Magasin Duett
Knappar: pärlemor från Magasin Duett

Foto: min man Fredrik. 


Så var den klar, min kofta. Jag började i Maj, det blev inte mycket stickat under sommarvärmen. Jag tog upp den i Augusti igen och stickade klart. Det är ju också nu till hösten som man använder koftor.




Jag hade länge spanat in mönstret på den här koftan, som blev publicerad 2012. Sen blev det ett fint tillfälle när jag insåg att Magasin Duett hade passande garn. Det var en annan sak jag tänkte på, att någongång sticka en tröja i Magasin Duetts garner. Jag såg den fina gräsgröna färgen och sen behövde jag inte fundera länge.

Det är ofta så, att jag hittar mönster som jag vill göra nångång, lägger till i Ravelry kön och de man tänker mest på blir av tillslut. Man betar av en i taget, lite så. Och tar det här idéerna man får i huvudet emellan. Jag har en lång lista! Nå, tillbaka till koftan.





Koftan blev superfin efter blockning och jag kan inte understryka nog känslan av ett hemstickat blockat plagg! Så fint!


Vi fotade på kvällen och då var den väldigt skön att ha på sig. Kvällarna börjar bli lite kalla. Det intressanta är att den är lite stickig när man tar på sig den inne, men ute när man är småfrusen blev det inte stickigt alls. Jag hade bara ett linne under (jag bor fortfarande i linnen).




Garnet är Silke Tweed, en ny bekantskap från Magasin Duett! Jag har dock stickat i tweedgarn förut, jag gillar utseedet på tweed. Jag tycker det är ett trevligt garn att sticka med, det är lite stumt men ändå lättstickat. Och så är det väldigt fina färger!




Stickprovet jag gjorde först blev till en ficka! Jag gillar att ta tillvara på alla delar. Jag har säkert skrivit detta många gånger, men jag älskar spetsmönster på plagg. Det här spetsmönstret är enkelt men vackert. Dock blev det ändå lite klurigt när man inte fick till det och jag vet att jag har gjort fel på nåt ställe som jag såg långt senare. Men men, det är väl ingen stor sak. Resten var slätstickning som är så vackert men kan ibland kännas långtråkigt. Tillslut kommer man i mål ändå, lagom till koftsäsongen!


Det  har blivit mycket klart den sista tiden, vilket också betyder att det antingen är läge att avsluta nåt mer eller att starta nåt nytt från min långa lista. Då jag inte är i närheten att avsluta regnbågsfilten så blir det nåt nytt. Men vad ska jag ta, det är frågan! Jag har tänkt göra lite små projekt nu framöver. Det här inlägget blev kanske lite väl babbligt, ibland är det mycket som vill ut!

2 kommentarer:

  1. Intressant iakttagelse att den kliar inomhus, men inte utomhus. Fast tur att den inte kliar när det är lite kyligt:)

    Så fin den blev! Förstår att du gillar den jättemycket! Jag är verkligen förtjust i den gröna färgen, och mönstret är jättefint! Fint med matchande knappar också:) Bra tajming också till när det börjar bli lite kyligare i luften. Sommarens högsommarvärmen uppmuntrade inte till stickning, så jag förstår att du inte var så sugen på att sticka på den då. Men den var väl värd att vänta på:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, färgen är superfin! Får väl se sen hur kliet känns när graderna sjunker mera.

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails