måndag 14 januari 2019

Årets första stickplaner





1. Majas Mamelucker
Dessa har jag velat sticka i en evighet, men med lite längre ben om jag har garn till det. Ja, jag vet att jag missade #Mameluckupproret när det var i gång, men jag står helt klart bakom att stärka indie stickdesigners framför vissa stora garnföretags tveksamma moral. Jag är en indie stickdesigner själv, så det är kanske inte så konstigt, men jag har också starka värderingar.
Till mönstret använder jag alpackagarn som jag har hemma, i ren sticka från stash anda. Det är bra att använda de garner man har i sitt stash när det passar för att någon gång får plats med nytt.



 2. Jeansgenser
När mitt garn kommer så ska jag repa upp och sticka nederdelen på min Jeansgenser.






3. Regnbågsfilten
"Mamma, kan du sticka på regnbågsfilten varje dag?" Jodå, svarade jag, litegrann varje dag. Man behöver en färgglad stickning när man stickar på något mörkt. Så är det bara! Jag är snart klar med gul (färg 4) men hade ingen ny bild.




Photo: Katrina Eriksson Lidén, DesignKatrina

3. Nightshift Shawl

Jag fastnade genast på just detta mönstret när jag funderade vad mitt garn skulle kunna bli. En indifärgare i Canada, Fidley Dye Works, vars garn jag älskar har varje månad en tävling på instagram om finaste bild med hennes garn (#fidleydyeworks). Jag råkade vinna (utan att veta om tävlingen) med en bild på min Cobblers Cowl och vann då en härva. Men, jag ville ha två härvor SW merino worsted, så jag köpte det andra.

Nu har jag tokfastnat på detta mönster, men har ett "problem" - jag behöver fler färger och nystan för att göra den sjalen. Jag är mycket för att sticka från stash men jag får också köpa garn om det är till ett speciellt mönster som jag har planer att sticka.
Jag har tillslut bestämt vilka tre härvor till som jag ska köpa. Jag har rostbrun och rostorange. Då tillkommer merinblå, senapsgul och spräcklig vit-gul-lila.
Dock ska jag göra färdigt lite innan jag börjar på denna!

1 kommentar:

  1. Det ser ut som en bra början på året, med flera roliga projekt i olika tekniker:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails