lördag 6 april 2019

Nightshift sjal

En lyxig superrolig stickning någon? Jodå, jag hade jättekul när jag stickat den här sjalen. 

Mönster: Nightshift shawl av Andrea Mowry. 
Garn: SW merino worsted från Fidley Dyeworks. 7 härvor i olika färger!




Första delen gick i rasande fart, när varven var väldigt korta eller ganska korta. Sen tog varven längre tid så andra halvan tog lite längre tid att färdigställa. Men det var kul som tusan! 


Det ser ut som man stickar två färger samtidigt, men man får till detta med lyfta maskor. Det var väldigt enkelt när man kom i det, det går verkligen på rutin! Behövde inte titta i mönstret då. 




Jag kollade inte stickfastheten, jag körde igång på en gång. Tänkte att stickfasthet egentligen är sekundärt för en sjal. Men då blev det så att jag stickade fler sektioner (12 st), min stickfasthet blev lite för fast.




Jag måste säga att mönster och garn blev en perfekt kombination. Jag älskar garnet, som kommer från ett litet företag i Kanada som färgar själv. Det är väldigt mysigt och där kommer lyxen in. Jag har varit väldigt snål med garn under året, stickat från stash, mm. När jag väl behöver garn till ett specifikt projekt så tycker jag att det var så värt att köpa kvalitetsgarn. Det var 7 härvor olika färger som passade fint ihop. Jag behövde egentligen färre färger till mönstret, men nu blev det 7 färger av en slump egentligen. Det är många favoritfärger i sjalen, som de rostiga färgerna och den spräckliga blå-gröna är en fantastisk färg!


Jag tog några snabba bilder när vi var iväg en sväng. Den är otroligt mjuk och gosig  och passar ypperligt när det är lite blåsigt ute. Den står emot vind väldigt fint. Jag kommer nog bo i den här sjalen under vårens alla blåsiga dagar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails