lördag 6 december 2008

Hur man stickar en tumkil


Det här är mitt favoritsätt när det gäller att sticka tummar på vantar: man stickar en tumkil. Då spelar det ingen roll vilken hand vanten ska vara på.

Kolla på bilden så ser ni sedan hur jag menar med mönstret - det syns var man har utökat maskor!

Hur många maskor tumkilen ska va beror på garnet, till ett vanligt garn som Carolina brukar jag ha 12 st (med stickor 4½) eller 14 st (med stickor 4) till en damvante storlek mindre.
Så anpassa mönstret efter ett stickprov. Detta mönster är för 12 maskor.


Mönster:

Efter vantens mudd stickas ca 4 varv (med garn carolina och stickor ca 4).
Sen börjar man sticka tumkil.

Öka två maskor vartannat varv på 2:a och 3:e stickan såhär:

Varv 1:
På slutet av 2:a stickan ökas den sista maskan på stickan.
I början på 3:e stickan ökas den första maskan på stickan.

Varv 2:
Sticka hela varvet som vanligt.

Varv 3:
På slutet av 2:a stickan ökas den näst sista maskan på stickan.
I början på 3:e stickan ökas den näst första maskan på stickan.

Varv 4:
Sticka hela varvet som vanligt.

Varv 5:
På slutet av 2:a stickan ökas den 3:e sista maskan på stickan.
I början på 3:e stickan ökas den 3:e första maskan på stickan.

Varv 6:
Sticka hela varvet som vanligt.

Varv 7:
På slutet av 2:a stickan ökas den 4:e sista maskan på stickan.
I början på 3:e stickan ökas den 4:e första maskan på stickan.

Varv 8:
Sticka hela varvet som vanligt.

Varv 9:
På slutet av 2:a stickan ökas den 5:e sista maskan på stickan.
I början på 3:e stickan ökas den 5:e första maskan på stickan.

Varv 10:
Sticka hela varvet som vanligt.

Varv 11:
På slutet av 2:a stickan ökas den 6:e sista maskan på stickan.
I början på 3:e stickan ökas den 6:e första maskan på stickan.

Varv 12:
Sticka hela varvet som vanligt.

Varv 13:
Sticka de 15 första maskorna på vanten,
lägg upp de 12 extramaskorna på en tråd eller liknande,
sticka de resterande 15 maskorna på vanten.


Där har vi tumkilen.
När man sen tar upp maskorna och stickar tumkil så lägger man till två st maskor vid början och slut på tumkilen, dvs mot vanten.
Hur lång tummen ska vara beror på vem man stickar till såklart. Jag brukar gå på ca 7 cm till dam.

9 kommentarer:

  1. Hej Katarina!
    Jag håller precis på och försöker lära mig själv att sticka med hjälp av det goda internet, och jag tycker att denna beskrivningen är hur klar och fin som helst. Men som ny stickare förstår jag helt enkelt inte en sak: Om man följer beskrivningen för en tumkil blir det väl inte ett "hål" för tummen att titta ut genom?
    Jag är medveten om att det var ett tag sedan du skrev just det här inlägget, men jag hoppas ändå på att kunna få ett svar :)

    Mvh, Maria

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte din fråga riktigt. Man lägger till två nya maskor varannat varv, då blir det en kil tillslut. Sen fortsätter man ju på självavanten och lämnar tummens maskor till sist och stickar tummen sist.

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    hoppas att du ser kommentaren!
    Jag undrar hur många maskor du lagt upp för det här mönstret? Är det 12 maskor fördelat på 4 strumpstickor?
    Eller om det är en "teknik" du anger?
    Mitt uppläggning är på 48 maskor,
    men jag får inte det att stämma med din beskrivning...

    Kram från en nybörjare! :)

    SvaraRadera
  4. Det e en teknik och antal m beror på antal m du har i stickningen. I regel är det vanligt med 1/4 m som du har i vanten. Så 12 när tumkilen är klar i ditt fall (+ta upp nån m mot tumme) Smartast är att börja o se vad som passar din tumme, man kan alltid köra extra varv utan ökning om det blir för lågt.
    Sticka på tre strumpstickor (4 blir bara bökigt) eller rundstickor fördelat på två sidor.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Och man lägger inte upp nya m, man ökar 2m/ varannat v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtydligande: du ökar alltså m tillsammans som du stickar vanten och när du har ca 12 m så sätt de på en tråd o forts efter vanten. Då stickar du med 3 stickor eller rundsticka.

      Radera
  6. Tack för svar!
    Jag fick nog svar på frågan, dvs att om jag lägger upp 48 maskor, så blir det 12 maskor på tumkilen. Eller; om jag lägger upp 40 maskor, så blir det 10 maskor på tumkilen, dvs 1/4.
    Har jag rätt ekvation?

    SvaraRadera
  7. Tack snälla du! Allt gott till dig och till dina fina alster!

    SvaraRadera
  8. Hej Katarina!
    Jag är så glad att jag hittade din beskrivning på tumkil!!! Den är superbra och fin, nu kan jag äntligen sticka tumkil jag med, Tack! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails