torsdag 9 september 2010

Höstinspiration


Vi var på bio för ett antal veckor sen och mitt i filmen får jag se "mitt garn" (alltså två nystan jag har hemma)! Eller en mössa som ser ut att ha blivit gjort med "mitt garn".
Jag blev så förvånad att jag bara satt och stirrade på mössan istället en kort stund.

När vi kom hem var jag tvungen att gå och kolla i min garnbyrå och det stämde perfekt. Lite "knottrigt" garn i precis de färgerna.

Sen glömde jag bort det - fram till igårkväll. Då slog det mig att jag har suttit och tittat på mössan i filmen och tänkt "har de använt mitt garn" och "den där ser väldigt lätt ut att göra" = hobbyskada! Istället för att titta på filmen kollar man på det stickade. Film, på stan, överallt.
Fast å andra sidan behöver jag inte någon fler mössa, men nån annan kanske vill?

Garnet heter Pisco och jag har köpt det från Allt om Handarbete (som verkar byta ägaren för tillfället).

Det var inte lätt att hitta bilder från en film som ännu går på bio! Framförallt när man var ute efter något så specifikt som jag var. Här har jag hittat en bild, men där ser mössan grön och grå ut. Jag kommer specifikt ihåg att den var grå och vit, men men. Kan ju ha fel också förstås!

Mössan ser i alla fall jättelätt ut att göra för den intresserade. Mudden ser ut att vara *1 r, 1 a* och sen efter det enkel slätstickning med minskning längre upp.



Jag hittade en gammal sticktidning när jag kollade igenom en del historie- och vetenskapstidningar jag har. Den hamnade visst lite fel. Där ser jag en supermysig och snygg tröja som skulle vara såååå fin att äga! Jag har visst redan 5 garner (och 5 olika idéer) som jag tänkt göra tröjor av. Så... en 6:e tröj-idé till lagring i min idé-bank i huvudet. Den ser ju väldigt väldigt go ut, tänk att dra på den på kvällen och gosa i!

5 kommentarer:

  1. Twilight!
    Där finns många stickade plagg, skall bli så kul att din mössa växa fram!!!!!

    SvaraRadera
  2. Och då kan jag tala om att tröjan ÄR jätteskön! Stickade den förra vintern och har använt den jättemycket. Använde ett annat garn som var lite, lite luddigt och gjorde kragen lite mindre (jag har ganska kort hals och hade inte sett över kanten annars ;))och är verkligen nöjd med modellen.

    SvaraRadera
  3. På ravelry är det många som stickar plagg inspirerade från Twilight, New Moon och Eclipse.
    Mössan ser gosig ut och i någon av filmerna finns det en jättefin virkad mössa också.

    SvaraRadera
  4. Oh vilken snygg tröja! klart du ska sticka en sån....

    När jag stickar mössor på tvären typ Åre Mössan så blir det en rektangel som jag syr ihop och sen drar en tråd igenom m i varvet längst upp och drar i hop o fäster väl. Lätt som en plätt!
    Garnet m knottror ser snyggt ut!

    SvaraRadera
  5. Jag ska ta fram tröjan från lådan med vinterkläder och se om jag lyckas fota den så kanske det kan bli ett inlägg..

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails