söndag 16 januari 2011

Gör om, gör rätt!

Här kommer en uppdatering vad som händer med min uppifrån-och-ner kofta som jag började på i höstas. Den låg och väntade några månader i vintras under tiden jag höll på med väsk-beställningar. Sen upptog jag det igen i december och stickade på en massa! Det är riktigt roligt och det är helt underbara höstfärger!


Bilden visar den nedre delen av koftan, baksidan.

Jag började mönstersticka på nedre delen av tröjan, med bikupemönster. Det blir superfint och jag var så nöjd! Jag stickade på en bra stund med mönstret som ni kan se på bilden.

Tyvärr var det så att mitt stickprov i mönstret var för litet eller något sådant, för jag insåg att den visade fel dimensioner. Där jag mönsterstickat - där blev det för litet! Och inte lite heller, ja inte fick jag på mig den delen. Jag blev less! Jag hade kommit så långt.

Då beslöt jag att börja på armarna, så jag vet vilken ordning jag hade de 7 färgerna/garnerna. Dessutom fick jag tid att fundera på hur jag ska göra med kroppsstycket.


Jag satte igång med armarna, mätte först ordentligt så det skulle bli rätt och riktigt!

Det blev superbra! Avslutningen på armarna har jag tänkt ut nåt himla bra. Jag gillar långa armar! Fast de ska gå att vika upp också. Tänk en dag när det är lite ruggigt ute och man glömt vantarna, ja, då är det perfekt att fälla upp armarna och så är det genast lite mysigare.

Tanken gick till min fars gamla tröja han alltid hade på sig när jag var liten, som hade hål för tummen genom armen på tröjan. Perfekt!

Så min plan blev sådana muddar som är öppna och med en tryckknapp längst upp kan man ha dem på flera olika sätt! Jag är jättenöjd.

Själva kroppen på tröjan beslöt jag att repa upp till där jag började mönstersticka. Jag har på ett varv ökat upp till så många maskor som behövs för mönsterstickning hela vägen ner till rumpan (om den blir så lång av 700 gram garn får vi se).

Så nu är det bara att sticka tills garnen tar slut. Bättre att göra om så det blir rätt! Jag är väldigt noga med mina beräkningar och beskrivningar, men det är klart att det går tokigt ibland.

Nu ska jag sätta igång och skapa två väskor framöver, så mina kvällar kommer bli fullt upp med att sticka samt virka väskorna och symaskinen kommer gå varm. Så koftan får vila lite, men återkommer snart igen till den!

1 kommentar:

  1. Oj så härliga färger. :)
    Ska bli spännande att se slutresultatet! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails