söndag 27 november 2011

Stick-tidningar

Det är allmänt svårt att hitta stick-tidningar på vanliga mataffärer. Det gillar inte jag. Visst, det finns "dam-tidningar" med stickmönster och en hel drös annat som jag inte är ett dugg intresserad av. De går bort, helt enkelt.
Detta har lett till att jag har börjat prenumerera på två Stick-tidningar (på svenska). Det är jättekul att kolla i tidningarna och man får mycket inspiration!

Dock - ibland är det inte nog. Det är samma gamla vanliga mönster: sticka framsida, baksida, ärmar och sy ihop. Det leder till att jag alltid för slakta mönster och göra om dem så jag kan sticka om jag vill! D.v.s. ex. tröjor i ett stycke.
Jag använder bara rundstickor vad än jag stickar. Vantar, sockar, tröjor, väskor, osv. Det är väldigt enkelt och bättre för axlarna än långa stickor eller strumpstickor. Jag gillar mina Knit-Pro stickor, så smart att kunna ändra strl på rundstickorna!
Tillbaka till ämnet.



I stan finns en butik med hur mycket tidningar som helst. Jag gillar den butiken, för det finns faktiskt fler än 5 stick-tidningar i den butiken! Det är riktigt bra. Häromdagen hittade jag två intressanta tidningar där, på engelska. Jag är jättenöjd med de tidningarna!

Dels för att det finns så mycket annorlunda mönster där, som att klä in sitt-kuber med stickat, väskor och bokomslag för att nämna några. Sen för att de tröj-mönster som finns där är helt i min stil: allt ska stickas i ett stycke! Jag älskar det, äntligen!
Jag får ta och lära mig läsa mönster på engelska, nästa steg att lära mig i handarbetets stora omfattning.  Det finns så mycket att lära sig och jag vill alltid utvecklas!

Jag har ett garn jag har haft ett halvår och som jag bara älskar. Jag har en svag idé, men behöver lite hjälp. Jag vill hitta ett fint och vackert tröj-mönster som passar till det garnet. Jag kollar mycket efter mönster på nätet.
Och det är en av anledningarna till varför jag köper så mycket stick-tidningar, jag gillar att kolla in alla tröjor. En annan är självklart inspirationen. 

Garnet heter Margaree av FleeceArtist






Jag blev så glad, jag hittade en vacker tröja i en av de engelska tidningarna: 


Den skulle passa så bra till mitt garn!
Det befinner sig starkt i min tankeverksamhet just nu. Jag tror på den. Det kan bli ett projekt för nästa år.


Har ni tips på bra stick-tidningar? 
Vad tycker ni om de som finns i handeln?

3 kommentarer:

  1. Snygg tröja!
    Tycker själv det är hopplöst med tröjor/koftor som ska monteras ihop. Föredrar verkligen att sticka allt i ett. Själv tänker jag tackla en av Ysoldas koftor, Cria.
    Lycka till med tröjan.

    SvaraRadera
  2. Ja visst finns det för dåligt med stick tidningar, för att inte tala om virktidningar!!
    Jag har oxå gått över helt till rundstickor. Mycket bättre för armarna och nacken oså slipper man ha en katt dinglande i var sticka..

    SvaraRadera
  3. Ja visst finns det för få sticktidningar.. För att inte tala om virktidningar!!!
    Har själv oxå gått över nästan helt till rundstickor. Funderar på att prova Knit-Pro, men det får vänta lite. Rundstickor är ju bättre för både armar och nacke åså slipper man ha en katt i ändan av vardera sticka...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails