söndag 29 juli 2012

Nålbundet Grytunderlägg


 Jag har gjort min första nålbundna grej!

Jag börjar med att göra ett grytunderlägg, efter tovningen så blev den tjock nog för det. Grått ullgarn passar till det! Jag försökte få den så rektangulär som jag kan, tyckte jag gjorde ett rätt bra jobb för att va första gången.

Bilden visar framsidan av nålbindningen (tror jag). Innan tovningen var den 28 cm bred - jag gjorde den stor just för att jag skulle tova den.



Efter tovningen fick den en ljusare grå färg och hade krympt från 28 cm till ungefär 18 cm. Stor skillnad! Det är perfekt till mindre kastruller. Och tjock blev den!
Min mor brukar brodera fina saker på de nålbundna sakerna hon gör, men det kanske får bli nästa gång. 

Jaha nu har jag gjort detta, har en liten idé om vad nästa nålbindnings-projekt blir. Det här var roligt! Jag slukar gärna ny information om allt handarbete. Jag ska lära mig flera gamla tekniker och varför inte nya, inom sin tid... Det är just mitt motto om handarbete - verkar det intressant så prova!

Jag ska nog sätta igång med en ny nålbindning ganska snart, några andra saker står på tur först.

4 kommentarer:

  1. Jag funderar på att lära mig nålbindning jag med. Finns ju en hel del instruktionsvideos på nätet samt böcker, men undrar vart du fick tag på nål? Det ska ju var en speciell typ och utan den så kan jag inte sätta igång.

    SvaraRadera
  2. Vilken skillnad det blev på grytunderlägget efter att du tovat det, jättefint och användbart. Det är roligt att tova saker, man vet aldrig rikigt hur slutresultatet blir.

    SvaraRadera
  3. WollyAnnie: Jag fick nålar från min mor, och hon hade nog köpt dem på en nålbindningskurs. De var av trä, ganska trubbiga, går kanske att tälja till en?

    Tack för kommentarerna. :-) Det var spännande att göra!

    SvaraRadera
  4. Tja - jag är nu ju inte så bra på att tälja :) (att jag inte har tillgång till någon täljkniv hjälper ju heller inte).
    Jag får fortsätta leta i affärerna.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails