fredag 17 augusti 2012

En Väst till Mor (Drops 129-15)


Jag har stickat en väst under sommaren som present till min mor.
Den har legat och väntat på att fästa trådar senaste veckorna, så det är en försenad present kan man säga. Men mor fick prova den när vi var uppe, då var den halvt färdig.
Häromdan gjorde jag klart den och tog lite snabba kort och skickade iväg den på posten!


Det är en annorlunda modell, mönstret kommer från Drops: DROPS 129-15.
Den hänger väldigt fint på, som ni kan se på bilderna nedan. Enligt mönstret, som jag hittade i sommar, kunde man antingen använda Drops Lin eller Drops Muskat (bomull) och bomull är vad jag föredrar isåfall.

Jag gjorde en till mig först, men blev inte helt nöjd. Så nästa, som jag hade tänkt till mor, gjorde jag stora förändringar i mönstret.


  1. Jag stickade muddar när jag följde stickningen, 4 m av rätstickning i hela arbetet. Både i ärmarna och framtill/nacke. 
  2. Ökningen i sidan såg inte snygg ut i Muskat, därför gjorde jag en annan form av ökning som såg mycket snyggare ut. (Ökning till vänster, ökning till höger). 
  3. Jag behövde mycket mer garn än vad det står, så det var bara att köpa mer garn. Jag vet inte exakt hur mycket jag använde, ca 300-350 gram till L.
  4. Jag gjorde den lite längre, för det var mors önskemål. 
  5. Mudden längst ner gjorde jag något längre också, så att den inte viks upp när man använder den!
  6. Jag virkade en kant längs hela arbetet: mudd längst ner, mudd framtill samt i nacken, för bättre stabilitet.
    Vidare så virkade jag en kant på insidan av arbetet, innanför mudden för mycket bättre stabilitet också. Då viks kanterna inte in lika lätt. (Tog tyvärr inget kort på det.)


Resultatet av dessa ändringar gjorde att jag blev supernöjd! Västen faller väldigt, väldigt fint nu och funderar nu på att göra en ny till mig själv (så småningom). Den passade ju mig också.

Ska du göra detta mönster, i garnet Muskat, tänk då på dessa ändringar! Det blir så mycket bättre!

1 kommentar:

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails