lördag 29 september 2012

Gröna somriga tröjan


 Tänk att jag fick klart gröna tröjan tillslut! 

Jag började sticka på denna tröjan i sommar, sen repade jag upp och gjorde om den rejält. Det enda jag sparade var början med en bred halsringning.
 
Garnet är ett som jag köpte på E-bay för något år sen eller lite mer. Jag tyckte om det så mycket, så kunde inte låta bli. Det är ca 500 gram och materialet är förmodligen ett blandgarn: bomull och troligen akryl.  Så det blev en riktigt härlig sommartröja. Nu har det hunnit bli höst, så jag kommer längta efter att ta fram denna tröja till nästa sommar!

Jag ville ha nåt annat än knappar, så jag valde mellan dragkedja och spännen. Det hade nog varit snyggt båda delarna, tror jag. Hittade såna spännen i läder på Panduro och kände att det passar perfekt till strukturen i tröjan. (Min svärmor sa vad såna spännen heter, men jag glömde bort det igen.)



Idéen
Det tog ett tag att göra den men jag blev riktigt nöjd tillslut. Jag har gjort den ganska slimmad och korta ärmar. Det är mitt mönster, eller snarare hittade på längs vägen.

Garnet jag använt är grovt, när jag provstickade med det märkte jag att det det ser väldigt kompakt och rent ut. Passar väldigt bra till både slätstickning och i mönster. Med utgångspunkt från den känslan så försökte jag hitta något mönster/struktur som passade.

I början av tröjan så har jag då stickat ett "stjärn-mönster", en väldigt intressant struktur som passade hur bra som helst i detta garn. I början hade jag tänkt ha det i toppen/halsen som ett "brett smycke" men det såg så bra ut så det blev längre. Det ser fint ut att strukturen slutar efter bysten, det faller fint med slätstickning efter det. Gillar känslan i tröjan, ordentlig med samtidigt somrig. Kommer nog va en favorit nästa sommar.

Äldre inlägg om den här tröjan:  
Fortsättning på tröjan - augusti 2012
Less! - juli 2012 
En plan - juli 2012

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig grönfärg och snygg tröja! :-)

    SvaraRadera
  2. så fin den blev! kan förstå att du är jättenöjd med den!t

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails