fredag 21 september 2012

Höstmössan 2012

Hösten är på ingång, det är något riktigt mysigt med hösten. Man får ta fram mysiga ulliga mössor och vantar. Man kan krypa upp i soffan med en stor filt och tjocktröja på kvällarna.
Nytt hos mig för denna höst är mössa och vantar i höstens färger!

Jag hade garnet hemma och det passade perfekt till min höstjacka/tröja! Det heter Safira och är från "by Permin". Det är skön ull (och 5% silke) som värmer underbart.
Jag gillar att garnet går från lila till beige/ljusbrunt. Det passar väldigt bra ihop.
Bilderna på mössan är tagen på Kolmårdens Djurpark av min sambo/fästman.

Närbild på mössan. Strukturen i mössan jag stickat heter "Små Getingar" och då lyfter man maskor med garnet framför på vissa varv... Beskrivning finns i "Stora Boken Om Stickning".
Utöver strukturen är det min planering o mönster.

Visst nämnde jag något om vantar i början? 
Nå, det är ju tåtar som sticker ut från de färdiga vantarna. Ingen har fäst dem åt mig, märkligt. Jag tror inte jag hittar nån frivillig så jag får väl göra det själv som alltid. Det är mycket roligare att sticka än att fästa trådar. Till veckan ska jag publicera vantarna!


Lite mer bilder från Kolmårdens Djurpark! Jag tänkte visa en kamel som valde att beta alldeles vid kanten av staketet, såklart drog det folk! Det brydde den sig inte ett dugg om. Det kan vara fascinerande med djur, speciellt när de gör saker man inte förväntar sig.
Till min glädje så gick kamelen åt mitt håll, så jag fick en riktigt bra närbild.



Jag har snubblat över en rolig sida. I somras var jag på stan med någon som ville ha en s.k. "one-piece" och det kryllar av såna. Men de är alla så långa och hon är kort, så det såg inte klokt ut (enligt henne). Misströsta inte! Jag har hittat tips var man kan få tag på mönster till sin egen "one-piece" samt sytips på sparkdrakt.se. Jag tänker att man själv kan anpassa höjden om man syr sin egen.

2 kommentarer:

  1. Jättefin mössa , passar dej utmärkt både i form och färg!Kan man hitta mönstret nån annanstans förutom i den boken?Kram =)

    SvaraRadera
  2. Hej Pixi! Det är bara i den boken jag har sett strukturen/mönstret. Tack så mycket för din fina kommentar!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails