onsdag 4 februari 2015

Petrol tröja

Den här tröjan började jag sticka på i somras, som är tänkt vara en kortärmad tröja man kan dra på sig när sommarkvällarna blir lite svalare. 

Det här projektet har fått ligga och bli lite bortglömt, tyvärr. Men jag tog upp det häromdagen och tänkte att det är ju inte så mycket kvar! Skönt att göra klart den! En anledning till att den fått ligga är nog garnet. Det är förvisso ett underbart mjukt Alpacka-garn, men öglorna är lite i vägen när man stickar. Det går inte lika bra som att sticka med andra slätare garner!
Garnet heter Teetee Cocos och jag använde stickor 4.5 till kroppen och 4 till muddarna. Det är en underbar färg! Garnet - 100 gram - fick bestämma längden på tröjan. Jag köpte det garnet för flera år sen och ni vet hur det blir- det ligger i en garnlåda o väntar. Man kan inte komplettera med mer garn i samma nyans direkt, med annat färgbad.  Den här tröjan passar också bäst att vara enfärgad.
Man börjar uppifrån och går neråt med ett ok. Det finns ett bra grundmönster i Kreativ Stickning som jag följt på ett ungefär. Garnets kvalitet har fått styra utformningen. Det är bättre med räta och aviga varv runt halsen och mudd än klassisk resår. Det här garnet har en töjningsförmåga så min tröja blir lite väl lös o ledig, men jag har aldrig haft en tanke på att repa upp. Inte med det där garnet, som fastnar o har sig. Istället så har den åkt ett varv i tvättmaskinen så att den har blivit tovad! Det är ganska intressant att tova, jag är sugen på att tova mer saker. Nå, tröjan har sedermera blivit en kort tröja. 

Här är jag som provar tröjan.


Min mor sa i somras - den tröjan vill jag ha! Så jag har ringt o berättat hur det har gått med tröjan och att det blev en kort tovad modell. Hon spånade på diverse saker man kan göra med tröjan, smycka ut den, o.s.v. Så jag skickade den på posten till henne. Vi får se vad som händer och när den känns klar för henne. Det kanske kan bli en bra bolero om man klipper upp fram och syr. Den är ju tovad så det går lättare att ändra o klippa. Det kanske i framtiden kan komma en bild på ett helt färdigt resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails