söndag 21 juni 2015

Påbörjad kofta Lauriel

Nu har jag börjat sticka kofta igen, det är ju ett tag sen sista koftan. Kroppen har stabiliserat sig (såhär 1,5 år) efter gravidmagen så nu finns inget som hindrar - förutom tid kanske!

Tanken med att sticka just den här koftan -Lauriel-  är att lära mig en ny teknik, nämligen att formpassa vid bysten. Men det blir faktiskt mer än så, det är ett nytt sätt att forma ärmar och forma halsen som jag lär mig här! 
Jag vill ju gärna se helheten och läsa igenom ett mönster när jag börjar sticka något. Så blir det inte nu, man tar bit för bit. Det är svårt att se hela bilden när mönstret är uppdelat i sektioner och då det är lite nya tekniker får man ju faktiskt sticka rad för rad o se var man hamnar!

Det som är bra med Ysoldas mönster är att det är väldigt bra och tydligt förklarat vad man ska göra.

Jag stickat löv-motivet i halsen, som är början på tröjan. Ett ok som ökar maskor inom löv-mönstret på ett finuligt sätt. Sen fortsatt med oket.

För övrigt fick jag gå ner på stickor nr 3 för rätt stickfasthet. Oj, var första tanken, ska jag sticka en kofta med så små stickor? Men hittills går det bra.


Samtliga bilder tog jag nyss, men med olika resultat. Det är så svårt att fota mörk petrol, färgen blir så annorlunda på kort.

Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails