fredag 6 november 2015

Min berättelse om Lauriel-koftan!

I Mars iår så började jag planera att sticka min första kofta efter graviditeten. Jag visste inte hur lång tid det skulle ta när man framförallt är mamma, men det fick ta den tid det ta tänkte jag. Koftan heter Lauriel, från Ysoldas bok "Little Red in the City".

Bilden är lånad!

I Maj satte jag igång och sticka på koftan. Det jag verkligen gillar med Ysoldas mönster är att de är verkligen välarbetade och enkla att förstå fastän man kan tänka oj när man ser mönstret. Det var ganska många sidor mönster. Men det var bra, för det var tydligt uppdelat i sektioner: inledning, välja storlek, upplägg, garn, osv innan man kommer till mönstret. Sen kommer stickmönstrets olika delar, väl beskrivet och också finns utrymme för egna beslut om ex. utformning av byst-delen och längd på tröjan. Det sista man kan läsa är Ysoldas berättelse för hur tröjans design kom till. Det är en fin touche.
Boken är på många sätt ett uppslagsverk i hur man stickar koftor och tröjor på ett lyckat sätt. Hela kapitel med tekniker och vad man kan tänka på.


Garnet jag valde heter Artesano Alpaca Heather, ett garn som Hippstick reade ut i våras. Det är 50% alpacka o 50% ull. Jag fick sticka med stickor nr 3, det var lite halvjobbigt med smala stickor när man gör en hel kofta. Jag är lite mer bekväm med en storlek runt 4. Men så kan det vara, och det gick ju bra ändå. Färgen är petrol, en av mina absoluta favoritfärger.

I våras såg stickningen ut såhär:


Sen fick jag lunginflammation, jag missade våren och allt handarbete låg på is ett tag. Sen kom sommaren och värmen, det blev klibbigt att sticka i alpacka hela tiden. Så det blev lite annat också, men nog hann jag med en del i alla fall!


Under hösten växte koftan sakta men säkert.


Snart hade jag bara ärmarna kvar, det gick lite halvtrögt där ett tag men i september/oktober blev den äntligen klar! Efter att knapparna kom på plats och lite blockning så var det dags för att fota lite.
Nu kommer min färdiga fina Lauriel kofta!


Jag ska nämna två andra ting här: den intresserade kan läsa mer om mössan och om vantarna!



Lite närbilder på detaljer som tröjan har:
- Löven på tröjan och på oket.
- Knapparna är matta kokosknappar i petrol från Yll och Tyll.
Jag fick ett nystan över, så det var välplanerat. Jag gjorde mudden lite längre än vad mönstret säger.




Det är svårt att fota när solen lyser igenom träden, men vi gjorde vårt bästa. Efter blockningen  blev tröjan något lösare över ryggen, men det är bara skönt. Jag är väldigt nöjd med tröjan, jag gillar den. Jag förutspår flitig användning!

Nu så blir det lite mindre projekt framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails