fredag 8 januari 2016

Årets tröja

Numera kan jag sitta o skriva på inlägg i flera dar - lite då o då när jag hinner det. I alla fall de gånger då jag har mycket att skriva om. Sen spar jag det i mobilen o fortsätter nästa gång jag kan. Nu kommer ett sånt inlägg som också blir det första inlägget av flera om samma sak!
Vitt garn. (Hur jag än gör hamnar bilden åt fel håll!)
Jag har i några år känt att jag vill sticka mig en vit tröja. Jag börjar använda mer och mer vita kläder. Den första vita tröjan jag gör vill jag sticka efter ett mönster, men att hitta ett lämpligt mönster har tagit tid!

I julas fick jag garn i julklapp, Ulrika från Svarta Fåret. Verkar vara jättemysigt att sticka med. När jag kollade efter mönster till detta garn så hittade jag en tröja på Svarta Fårets hemsida som såg jättemysig ut! På bilden är den lila, vilket är fint det med men inte riktigt min färg (just nu). Däremot har jag nu hittat tröjan som jag kan sticka vit! Alltså med tillägg av tre färger till eftersom det är en flerfärgsstickning. Jag gillar långa tröjor och den här är verkligen lång o härlig!

Bilden är lånad från Svarta Fåret!

Så vi tog påsen med garn (julklappen som inte var vitt garn) och gick o bytte lite färger i butiken där garnet var köpt. De hittade mönstret i butiken och de sa att garnet är lite urplockat för de skulle ha inventering. Jag behövde 7 nystan vitt o det fanns precis 7 st i samma färgbad! Vilken flax! Därtill blev det svart o grönt som på bilden (det var så fint ihop) och brunt istället för det vita på bilden. Jag kommer behöva justera vissa ränder (emellan snöflingorna) på mönstret så det passar bättre ihop färgmässigt. Det här blir väldigt spännande! Det är inte varje dag jag ger mig på flerfärgad mönsterstickning (förutom dubbelstickat o det är en helt annan sak). 

Stickprov på tröjan

Jag inser också att det kommer att ta tid. Det kommer också få ta den tid det tar. Det kommer antagligen också att bli många inlägg om tröjan, jag 'varnar' redan nu! Och framförallt så ser jag fram emot att sticka den.
Min tröjstickning hittills

Finns det fler som ska ge sig på en tröj/koftstickning i år? Hur går dina tankar? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails