onsdag 13 juli 2016

Lady Ascot Kofta

En av mina handarbetsutmaningar för året var att virka en kofta eller tröja. Jag har stickat ett helt gäng, men inte virkat så många. Så nu var det dags, en sommarkofta med hälften restgarn. 

LadyAscot Cardigan made by DesignKatrina.se
Detaljbild framsidan. Foto: min dotter på 2,5 år!

Garn: Jag hade kvar en hel del garn i Drops Cotton Viscose ljusgrön från när jag stickade min bröllopsklänning till 2013. Inte så det skulle räcka till en hel kofta, men jag köpte till lite Cotton Viscose i kakhigrönt också. En randig kofta fick det bli. Jag har inte virkat så mycket i det här garnet förut. Det delar sig så det får man ha koll på hela tiden. Det är inte mitt favorit-virkgarn, men det funkar rätt bra ändå!

Lady Ascot Cardigan made by DesignKatrina.se
Baksidan. Foto: min man Fredrik

Mönster: Lady Ascot Kofta (Drops design). Som jag har slaktat det här mönstret för att få det som jag vill ha det! Jag har gjort dessa förändringar:

1. Höjt urringningen. 
Jag är inte bekväm med lägre urringning i nacken (det är samma runt hela tröjan). Jag började virka för den minsta storleken och ökade som i mönstret och lite till så jag kom upp i strl L och därefter "började om" i mönstret för L.

2. Minskat maskor under byst och rygg. 
Minskade 36 m under byst och i ryggen och la bara upp 4 m/ sida istället för den mängd m som det är i mönstret. Annars skulle det bli ett tält, kvinnor har ju oftast former.

3. Bytte till större virknålsstorlek vid ca midjan för att öka på bredden.
Detta för att jag minskade maskor under bysten.

4. Avslutade mönstret tidigare för att den inte ska bli för lång.

5. Virkat en kant runt hela koftan för extra stabilitet.
Halvstolpar, runt hela koftan. Runt halsen minskade jag lite maskor också.

6. Satt i 5 knappar istället för 4 st.
Högre urringning kräver fler knappar! Så enkelt är det. Knapparna är vackra ljusgröna pärlemorsknappar. Passar bra när tröjan skimrar lite.

Lady Ascot Cardigan made by DesignKatrina.se
Framsida. Foto: min man Fredrik

Jag är jättenöjd med alla ändringar, jag kommer bo i den här koftan resten av sommaren! Passar väldigt bra till klänning. 

Lady Ascot Cardigan made by DesignKatrina.se
Framsida. Foto: min dotter på 2,5 år.
 

3 kommentarer:

  1. Väldigt klädsam!

    Smart att virka en kant runt hela koftan, så att den håller formen! Även om ett virkat plagg är stadigare än än ett stickat, så är cotton viscose ändå ett "mjukt" garn som under fel "omständigheter" lätt tappar formen, och det vore ju synd, med tanke på hur bra den sitter nu:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis min tanke, garnet är så mjukt (o skönt)!

      Radera
    2. Ja precis min tanke, garnet är så mjukt (o skönt)!

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails