tisdag 4 oktober 2016

Guldcanvastavla

Kära mormor, jag tror att du vet om att jag har tagit hand om lite av ditt handarbete. Nu har en av dina virkade dukar fått nytt liv - jag har gjort en canvastavla med den virkade duken!

Till min idé detta har jag shoppat loss hos Panduro när de hade rea. Jag köpte:
En 40*40 cm vit canvas
Guldfärg
En liten roller
Lim

Även svart textilfärg som jag inte använde till detta och målarpyssel till dottern (som också ville köpa precis allt i affären).


Gör så här:

1: Måla canvasramen guldig med en liten roller. Två lager färg för bästa täckning.




2: Välja virkad duk och bestämma om den ska vara originalfärg eller om den ska färgas.
Jag har valt en virkad duk med intressant form. Dessutom är det väldigt fint att duken är ton i ton med tavlan så jag har skrotat ursprungstanken att färga duken.


3. Handtvätta duken och torka.



4. Lägg duken på tavlan och börja limma från mitten och utåt. Torka. Jag fick lite för mycket lim i början men jag lärde mig eftersom vad som var lagom. När limmet torkar syns det inte. 


Tavlan är klar!


Canvasen ovanför med stickat motiv har jag byggt ihop förut med en egen bild. Två självpysslade tavlor i hallen känns suveränt! De bästa bilderna på guldtavlan är närbilderna.

4 kommentarer:

  1. I flera år har jag haft en idé i bakhuvudet att sticka en äkta shetlandssjal i tunt garn, och sedan sätta upp hela härligheten på väggen. Problemet har bara varit hur jag skall få upp den på bästa sätt (bortsett från det lilla problemet att jag måste sticka den först:))

    Men det här var verkligen ett riktigt bra sätt! Tavlan är inte bara en fin dekoration, utan också en hyllning till din mormor, och till hennes hantverkskunnande!

    En riktig toppenidé som jag tänker lägga på minnet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin ide med en shetlandssjal att sätta upp på väggen!

      Radera
    2. Vilken fin ide med en shetlandssjal att sätta upp på väggen!

      Radera
    3. Vilken fin ide med en shetlandssjal att sätta upp på väggen!

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails