söndag 2 oktober 2016

Tweedgarn!

Ibland får man ett erbjudande man inte kan tacka nej till (och då tackar jag nej till en hel del). Det här inlägget handlar om det.

Jag beställer en hel del på nätet, inklusive garn. Jag tycker inte alltid om att springa runt i affärer och är sällan i stan (det är där garnbutikerna finns).


Jag har tidigare susat förbi Hobbii.se när jag kollat efter garn. Nu tog jag en närmare titt för att se om det finns nåt jag gillar och kan skriva om. Jag fick syn på ett Tweed-garn som heter Classic Tweed från Mayflower och jag tänkte genast på en tröja som jag sett i sticktidningen "Knitscene", spring 2016 och som jag satt i min Ravelry-kö: Yelena Cardigan. Åh vad fint koftan skulle bli i det garnet! Den koftan och det garnet blir magiskt. Jag gillar modellen på koftan, den passar mig.

Här nedan är mitt stickprov som jag har knåpat ihop. Jag är så himla nöjd -jag tror fortfarande att det blir magiskt! Det är befriande att sticka på lite större stickor, det kan vara precis vad jag behöver framöver. Det går fortare att sticka också! Färgen på garnet heter petrol men den är mot petrol-mörkgrå hållet. Rätt skön (men svårfotad) färg!



Nu har jag två koftor som jag är hemskt sugen på att påbörja snart, det kan bli två tröjor på stickorna samtidigt. Med all blåst och burr i helgen vill man gärna lägga upp för en skön kofta!

På Hobbii hittade jag en kul grej som jag inte sett någon annanstands: storpack med garn. Det är ju häftigt och blir betydligt billigare än att beställa enskilda nystan. Billigt verkar vara ledordet, de pressar priserna!

Utbudet är dels de vanliga Drops och Järbo garner och dels märken som är lite ovanligare i Sverige. Jag gillar att testa garner som jag inte sett förut så varför inte! En till lite ovanlig sak är de små miniatyrbilderna av färger inte var bilder på garn utan en färgcirkel. Färgcirklarna känns inte helt tillförlitliga i nyans, men man får samtidigt se en större bild på garnet och den får man gå efter. Det kan också bero på skärmupplösning.

Jag fick hem garnet jag beställde jättesnabbt, bara ett par dar efteråt. Jag fick dessutom ett extra trevligt mail med orderbekräftelse och ett extra trevligt mail när det hade skickat paketet. Båda uppskattas, för lite mer koll på paketet. Med extra trevligt menar jag att de verkligen har ansträngt sig för att man ska bli nöjd och vilja återkomma. Det känns som jag kommer göra det någon gång, återkomma alltså. Som vanligt beror det på utbud och efterfrågan (om jag hittar vad jag behöver).

4 kommentarer:

  1. Härligt garn. Jag gillar också tweed. Blir säkert en favoritkofta!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också tweedgarn! Stickprovet ser väldigt fint ut. På min skärm ser det förstås mörkgrått ut, men själva mönstret syns väldigt tydligt, vilket är bra!

    Att sticka med stora stickor är tacksamt om man vill bli klar fort:) Och med tanke på alla stickningar som du har på stickorna, så kan det definitivt kännas skönt att ha en stickning där man ser framstegen fort:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland råkar man lägga upp lite mycket 😀😉

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails