lördag 4 mars 2017

Bibbi (Babblarna)

Ibland passar inte stora handarbeten med en del fokuserande och/eller långa varv. Har haft lite vab-dar i veckan och med en sjuk och mammig tjej så är det rätt skönt att ha nåt att göra som går rätt fort och man kan lägga ifrån sig när som helst.

Jag har sneglat på det där ensamma gula bomullsnystanet i garnlådan ett tag och tänkt på om man inte ska prova att virka den gula Babblaren av den. Allt material finns redan hemma, så det finns inget att vänta på! Jag sätter genast igång såklart.
 

Mönster: Bibbi av Rebecca Grimming, gratismönster.
Garn: EcoBaby (Debbie Bliss) i ljusgul.
Tillbehör: minimalt vit hobbyfilt till ögon samt vit tråd, tjockare svart tråd till resterande ansiktsdetaljer, stoppvadd, nål och sax.


Babblarna?
Jo, det är väldigt populära figurer för förskolebarn. De är, vad jag vet, utvecklat för förskolepedagogik.
Det är såklart svårt att lyckas undgå Babblarna när man har barn i förskoleåldern, det är dock en utmaning att lära sig namnen. Det är väldigt poppis här hemma så Bibbi tas emot med stora öppna ärmar.

Pyssla dit ögon.

Hur det gick
Det gick väldigt bra att virka kropp-delen och det var roligt för den lilla att hjälpa till med stoppningen. Det kunde ju ta slut där. Men ärmar och ben blev ont i fingrarna virkning. Däremot var det roligt att sätta dit ögon och detaljer! Jag använde hobbyfilt till ögon och svart tråd till detaljer som jag sydde dit. 

Visst är det roligt att göra saker som man normalt inte gör, men jag får inte mersmak som kan komma efter ett färdigt projekt. Mammahjärtat klappar lite extra av att se hur glad en liten kan bli av att jag virkar ihop en liten figur! Det är värt allt! Klart för lek!

Nu finns tre Babblare!

1 kommentar:

  1. Jag har ingen aning om vilka babblarna är, mer än att jag har sett dom dyka upp på flera handarbetsbloggar jag följer. Men jag måste medge att dom är roliga att titta på:)

    Det verkar ha varit mycket pyssel för att få figuren att likna sin förebild, men resultatet ser fint ut:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails