söndag 26 februari 2017

Tillbaks till Alpacka

Jag har skrivit om så mycket färdiga saker sista tiden så nu är det hög tid att berätta vad jag stickar på just nu!



Fanakoften i rostorange och vitt blir nu av! Jag är begaistrad, helt klart gillar jag att sticka tröjor o koftor. Det är något speciellt med det. Jag verkar också ha fastnat för rostfärger det sista året eller så. Det här blir bra! Garnet är Tynn Alpakka från Sandnes garn.


Äntligen har jag tänkt klart kring den där dubbelstickade mössan som har roterat i huvudet i flera år. Det blir en dubbelvikt mudd först (en metod som jag också verkat snöa in på) och sen ett eget komponerat motiv om 30 m repetition. Har kommit halvvägs på motivets höjd (varven). De två bilderna visar de två sidorna på mössan. Ja, det kan va lite svårt att se när jag inte stickat hela motivet än. Men det kommer!

När man stickar dubbelstickat så behöver man någon annan stickning att bryta av med, så man inte behöver fokusera hela tiden. Garnet ska också väljas med omsorg i dubbelstickning. Jag använder Sterk från Du Store Alpacka, som är alpacka, merinoull och nylon. Tvinnat och hållbart är bra!

Roliga stickningar båda två. Jag är i min "comfort zone" med alpacka.

1 kommentar:

  1. Så kul att du är på gång med din Fanakofta igen. Jag undrade nästan vart den tog vägen, så kul att den är på banan igen:)

    Snygg mössdesign såhär långt. Det skall bli spännande att se den växa fram på din blogg:)

    Att sticka i sin comfort zone kan vara väldigt skönt ibland:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails