lördag 17 juni 2017

Sommarklänningen 2017


Det här är verkligen typiskt mig. Jag gör ett fint stickprov på över 10 cm åt vardera håll. Fram o tillbaka. Sen börjar jag sticka på projektet, som ju är betydligt större förstås. Sen efter en stund mäter jag igen. Har inte rätt stickfasthet, det är oftast lösare. Det händer gång på gång. Jag har en teori att det är för att jag stickar runt eller/och större. Att jag stickar lite fastare när jag stickar något mindre projekt (för då stämmer mitt stickprov lite bättre). Så man kan säga att det är ett litet problem.

När jag stickade klänningen så gick jag ner en storlek från början, men det hjälpte inte för det blev lite löst ändå. Det struntade jag i, för om den är lite stor nu så kan lillan ha den lite längre tid.

Jag får dock ta till vana att minska på stickorna när jag gjort stickprovet. Jag har provat att hålla garnet hårdare eller dubbelt, men det är som att lära gamla hundar att sitta. Jag återgår till det vanliga.

Nu efter mitt utlägg om stickfasthet och att man kan ha problem med det trots många års stickande så följer huvudpunkten:





Barnklänningen

Mönster: nr 1 från Sandnes häfte 1407 Barn bomull
Garn: Mandarin Petit från samma ställe.
Färger: sjögrön och gammelrosa
Betyg: hon älskar den, "känn vad mjuk den är!"
Mönster: lite "tänk själv" mönster, där vissa saker är underförstådda.

Det här gick bra:
Det var inga problem att sticka klänningen, bara lite oväntat tråkigt. Jag valde att ha en rosa markering, som ett bälte, efter kjoldelen för att jag ville ha lite mer rosa i klänningen. Det blev finare än om jag skulle haft enfärgad topp.

Det här gick mindre bra:
Hals- och ärmkanter. Jag vet inte hur många gånger jag stickade om kanten! Det blev varken snyggt eller funktionellt det mönstret angav. Så jag provade annat, som inte heller gick över huvudet. Tillslut blev det en I-cord avmaskning och en minimal öppning i nacken där jag sätter en tryckknapp. Det skulle vara en fördel att ha en liten större öppning i ryggen/axeln och sätta i knappar.

Det är bra att man kan ändra lite där det behövs, så man får ett användbart plagg. Jag misstänker att lillan kommer bo i den här under sommaren.

2 kommentarer:

  1. Åhh så söt den blev! Ser ut som en riktig prinsessklänning:)

    Intressant inlägg om stickfastigheten på provlappar. Av någon anledning så är det väldigt sällan jag stickar provlappar. Det blir nästan alltid rätt masktäthet ändå. Oftast när det blir fel är det för att designern stickar "löst", så jag är alltid tacksam när designern skriver i mönstret om hen avviker från "normal" masktäthet. Och med normal menar jag den masktäthet som ligger nära den gängse för den typen av garn. Eftersom jag vet att jag stickar hårt, så händer det ibland redan när jag läser mönstret att jag inser att jag måste gå upp i stickstorlek för att det skall bli bra.

    Också intressant om svårigheten att få det snyggt längs kanterna när man följer beskrivningen. Jag kan också känna igen mig i det, och får också slita ibland för att få till snygga kanter:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så ofta man hör om stickfasthetsproblem så jag ville ta upp det! :-) Jag stickar ofta lösare men inte alltid, så jag behöver ju göra prover.

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails