måndag 21 maj 2018

Inspiration: sommartoppar

Jag fick feeling, kanske p.g.a värmen att lägga upp ett bomullslinne. Jag känner att jag har brist på sommarkläder, framförallt linnen med lite bredare axlar. Finns att köpa på affären, visst, det är kul att sticka också! Jag kollade vad jag hade för sommargarn, alltså material som - Lin, bomull, silke, hampa, mm - och det finns fler orsaker att Sticka från Stash:

* Garnmängden minskar så att man får plats med det som ligger utanför (som jag sagt förut, har Falkgarn i mängder).
* Det blir billigare just nu när man inte har så mycket pengar (även kallat arbetssökande). 





Jag hittade då melerat bomullsgarn och även enfärgat, allt i ungefär samma tjocklek. Vet inte om det kommer räcka, eller om det kommer att bli snyggt. Vi får se. Det här är ett projekt som bara ville komma emellan, jag välkomnar inspirationen och stickglädjen!


Det finns fler linnen som jag gärna vill sticka! Jag har sökt på Ravelry på tank top och linnen.
För två år såg jag ett linne i en sticktidning som jag verkligen vill sticka: Cordia Tank.
Jag har dock inte hittat rätt sommargarn (i material nämnda ovan) så jag får se när och hur det blir med det. Jag tycker det är ett jättefint linne.
Stickfasthet på 20 m = 10 cm. 

Två snabba sommarplagg som jag sett är dessa nedan. Det skulle vara skönt att det gick snabbt så att man kunde ha dem den här sommaren!

Summer vacation top
Snacka om supersnabbt projekt och fint linne. Stickfasthet 8 m = 10 cm.

Lisl
Den här lilla koftan skulle man kunna sticka i bomull, t.ex. Också ganska snabbt projekt på 13 m = 10 cm. Skulle dock höja nacken.


Andra idéer på sommartoppar:

Coral: Vacker v-ringning

Amors Arrow Sweater: Spetsstickning är så vackert, är svag för det! Dock skulle jag föredra en enfärgad eller kanske enfärgad+melerad.

Buttercup: Fin modell på topp som nog skulle passa mig.

Tegna: Enkel typ t-shirt modell med spetsmönster i botten! Många som har stickat eller stickar denna.



Se det som tips för den som söker sticka sommartoppar. Jag vill gärna höra era tips på sommarplagg att sticka, för ännu mer inspiration!


Annars har vi bakat lite på begäran från dottern. Glutenfritt och mjölkfritt så att hela familjen kan äta. Hallongrottor och muffins!




2 kommentarer:

  1. Att vara arbetssökande är ju inte så himla roligt. Lägg till att man ständigt är pank och vem som helst fattar att man inte vill ha det så i längden.

    Coral stickade jag för några år sedan som enfärgad. Jättesöt, men ganska tråkig att sticka eftersom det aldrig "hände" något. Bara slätstickning efter de första varven.

    Visst kan man köpa istället för att sticka, men det är ju mycket roligare att sticka själv:) På min top-lista finns bl a etherial tank och aergead:)

    Din top ser lovande ut såhär långt. Det skall bli spännande att se hur resten blir:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt drygt just nu, man vill att det händer nåt snart! =) Gissa varför jag hade Coral på min favoritlista! Ska kolla upp de du nämmer också, spännande!

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails