onsdag 30 maj 2018

Monokuma dubbelstickad mössa

Det är lite paradoxalt att i den här värmen skriva om en ullmössa. Men det är precis vad jag ska göra, för det var en present och nu har födelsedagsfirandet varit.






Det hela började med att jag fick frågan om jag kunde sticka ett motiv på en figur, Monokuma. Jag vet inget om det, en spelfigur tror jag. Huvudsaken är att tonåringen (dotterns kusin) vet vad det är. Jag sa Ja. Jag gjorde ett diagram och provstickade. Sen började jag sticka på en mössa, utifrån önskemål.





Mudden
Vit på en sida, svart på en sida. Jag valde här instarsiastickning, istället för dubbelstickning för en finare mudd. Efter halva höjden så bytte jag sida på färgerna, så att det skulle bli lika på både utsidan och insidan.





Mössa/motiv

Här tog jag upp min tillfälliga uppläggning och satte ihop fram- och baksida. Hela arbetet stickade jag fram och tillbaka. Nu började dubbelstickningen!





I vanlig dubbelstickning så stickar man en framsida och en baksida, så att det blir som ett fotonegativ bak. Jag har dock sett att man kan sticka två framsidor, så det är vad jag har testat. Det är mer komplicerat, när man har ett motiv som inte är lika på båda sidor. När jag gjorde diagrammet fick jag också markera var det skulle vara vitt eller svart på båda sidor. Eller för den delen rött.  (Då fick det andra garnet löpa med emellan fram- och bakmaskor). Det röda ögat, det är också instarsiastickning inuti dubbelstickningen. Det var en komplicerad del, 100% fokus! En på vardera sida.






Därefter var det inte så mycket kvar, minskning och sy ihop baktill.

Jag använde tunnt sockgarn i Opal,  i vitt, svart och rött. Det blev mycket teknik i det här inlägget, kanske hjälper det nån att utveckla sin dubbelstickning. Jag kommer inte publicera diagramnet/mönstret, det är ju copyright skyddat. Jag har gjort diagrammet för privat bruk och det får stanna där.



Hoppas ni inte smälter bort i värmen, nu! Själv är en sval klänning att föredra. Det är härligt att man slipper extra kläder när man går ut, fast naturen skulle behöva lite regn. Det kanske kommer!

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa. Dubbelstickningen låter lite krånglig. Jag förstår att du har lagt mycket tid på allt arbete inklusive stickningen.

    Långsam och krånglig stickning helt enkelt, men ett fint resultat:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails