lördag 9 maj 2020

Sommarstickning

Det var ett tag sen jag visade påbörjade stickningar, så här kommer det! Jag har börjat på två nya projekt nästan samtidigt (igen - när färdiga projekt blir klara samtidigt, hur nu det kommer sig). Jag har lagt upp två sommarstickningar, det var dags nu!



1. Sommarklänning till dottern

Jag stödhandlade lite garn i Mars från en favoritgarnaffär online, StinaMaria (hon som också skriver fantastiska stickböcker), Certo Lana Grossa + Certo Lana Grossa Print, som är ett bomullsgarn. Väldigt trevligt att sticka med. Jag och dottern såg garnet i webshopen och jag bestämde att vi skulle köpa det garnet så kan jag göra något somrigt till dottern. Hon ritade en teckning: en fin klänning med bara axlar och korta ärmar i de färger hon vill ha. Så jag försöker nu införliva den teckningen i realitet och stickar alltså på frihand efter eget huvud. . Den melerade överdelen går över till ett turkost "band" i midjan och sen övergår till en cerice kjoldel. Så jag stickar på.
Jag började med en I-cord halsringning, därefter formade överdelen med korta varv. Det är väldigt spännande att skapa något utifrån en teckning, det är helt i min smak. Hoppas garnet räcker, annars får jag beställa något fler nystan.






Jag köpte detta garn, Cecilia från Svarta Fåret som är ett blandgarn i bomull, viskos och lin, för att egentligen sticka ett annat linne. Men jag kunde lite låta bli Järbo Garns mönster på toppen Siw, å så fint! Spetsmönster på axlarna! Jag är såld. Så jag har börjat sticka på det istället. Jag hoppas, trots att det inte är riktigt samma kvalitet som mönstret anger (100% lin), att det ändå ska få ett fint fall. Jag älskar den rostiga färgen och längtar till denna är klar! Men jag ska ändå njuta av att sticka den så klart. Här börjar man också med en I-cord och korta varv för att forma halsringningen.


Det enda är, att båda två kommer att bli stora projekt. Så vad gör jag när jag blir sugen att göra något litet, om det händer? Jag har verkligen stickat mycket tröjor och koftor ett tag. Nästa mönster på tur är också en kofta, så den får jag ta när något av dessa är klara. Hade en idé på ett motiv som jag skulle kunna testa ifall det blir "långtråkigt" med två stora stickningar. Det brukar alltid lösa sig, det är verkligen ett icke-problem - snarare en lyx.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails