torsdag 7 maj 2020

Vinröd Hogwarts huskofta


Mönster: Hogwarts house cardigan av designer Martaschmarta från boken Harry Potter Knitting Magic från Tanis Gray

Garn: Alice by Permin

Hogwarts huskofta i vinröd, uppstickad av DesignKatrina (på bild). Maj 2020. Garn Alice by Permin.
Foto: av dottern (Maj 2020)


I Januari köpte jag en bok som heter Harry Potter - knitting magic. (Kommer på Svenska till sommaren.) Som en fantasy-fantast och stickerska är detta i rena himmelriket, för Knitting Magic är en underbar stickbok! Fylld med extra information från filmerna och stickmönster på både figurer/djur, kläder och annat.

Det första jag stickar från den boken är Hogwarts House Cardigan. Det är alltså del av själva skoluniformen och i filmerna ser man dem tydligt. De är mörkgrå eller svarta med respektive husfärger. Jag hittade ett underbart garn i vinröd som skulle bli en underbar huskofta. Så det blir en vinröd med "mina" husfärger (Ravenclaw). Eller, så nära jag kom med de färger som fanns.

Med en stickfasthet på 16 m per 10 cm tog det inte så lång tid att sticka.



Ändringar:

Mönstret anger att sticka var stycke för sig. Jag såg dock potentialen att använda maskstygn vid avmaskning för att forma ärmhål och  axlar, så från ärmhålen stickade jag ihop stycket och efter ärmhålen minskade på varje del/stycke som det står, fast när jag stickade alla tillsammans. Vid axlarna maskade jag av för ärmarna, fortsatte på resten och satte ihop axlarna med maskstygn.

Ärmarna blev lite för korta och jag tänkte inte repa upp allt! Så istället tog jag upp maskorna på ärmarna ett v ner och stickade 5 v. (De är annars stickade nerifrån och upp.) Märks lite men inte så mycket.

Garn och knappar (kokosknappar) kommer från Yllotyll (om nån undrar, är inte sponsrad). Det blev runt 7 gram kvar av det vinröda garnet. Garnet är ett blandgarn med alpacka som är väldigt luftigt och supermjukt. En klassisk kofta kommer jag kunna ha mycket nytta av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails