lördag 19 september 2009

Blå Babyfilt

Ibland när man stickar måste man vara väldigt koncentrerad - precisionsarbete på hög nivå. Det är vad som har hänt de senaste dagarna. Vad har jag gjort då? Jo, kanterna på filten!

Den blå babyfilten är färdig!
Snart redo att säljas och användas (jag har oerhört många trådar att fästa). Jag har verkligen jobbat på med denna för att få den klar, och i tid dessutom. Dessa två filtbeställningar (se längst ner i inlägget) har varit jätteroliga att göra! Något av en utmaning dessutom.


Mått: ca 80*60 cm (ngr cm mindre än jag hade beräknat).
Garn: Drops Alpacka. Nr. 6309 turkos/blå, nr. 0501 ljusgrå, nr. 0517 mellangrå.
Stickor: nr 4.

Jag tänker skriva upp en beskrivning. Dels för att dela med mig, dels för att dokumentera hela projektet.

Mönster/beskrivning:

  • Lägg upp 140 maskor muddstickning (1 r, 1 a) som minskas varje varv i 15 varv i båda hörnen i det blåa garnet.
  • Ett varv slätstickning i blått.
  • Byt färg och sticka slätstickning i 100 cm. Varje färg stickas i 15 varv. Det ska bli 15 st "områden" = ca 75 cm slätstickning.
  • När man ska börja med mudden på slutet stickar man 1 varv slätstickning i blått och sen börjar på mudden: ökning varje varv och båda hörnen i 15 v, avmaskning på sista.
  • I kanterna tar man upp 192 maskor och stickar slät på upptagningsvarvet.
  • Sedan mudd: plocka upp 15 m från hörnet. Sticka ihop första maskan från hörnet med första maskan på stickan (slät = rät på rätsida, avig på avigsida), öka 1 m, sticka varvet. På slutet av varvet ökar man en maska mellan näst sista och sista maskan. Sticka sedan sista maskan ihop med den i hörnet. Vänd. Sticka ihop nästa par från hörn, öka 1 m, sticka varvet fram till sista maskan och upprepa i 15 varv.




Mer om filtar!


Vad händer härnäst?

1 kommentar:

  1. Jättefint! :D
    Vart har du köpt garnet? Jag blev såå inspirerad. ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails