söndag 4 november 2012

Två filtar!

Inlägget innehåller: Stora gröna filten (först) och Färgglad babyfilt (längre ner)


Tisdag den 9 dec 2008:
"...jag har beslutat att sticka en stor härlig filt till mig..." 
"Det kommer ta tid att sticka en stor härlig filt, men det kommer vara värt det!"

Tänk vad tiden går! Det går ett tag och sen lägger man undan ett så stort projekt, ett halvår senare tar man upp det en stund igen och lägger ifrån sig efter ett tag. Så har det pågått ända tills idag - nästan 4 år senare så har jag min filt klar! Det känns så himla skönt! Ett gammalt halvt bortglömt projekt klart.

Filten är ca 1,3 m bred * 2 m lång.
Riktigt stor och mysig, en filt att dela med sig av! Nu kan vi börja använda den och den är varm. Det kan gå åt under vinterhalvåret.


Garnet jag använde heter Wendy Unique - i 52% ull, 43% akryl och 5% polyester.
Nog räckte det och blev över! Jag har 12 nystan kvar, jag blev nog lite köp-glad när jag handlade garn till filten för 4 år sen. Det kan säkert komma till användning så småningom.



Man har ju en förmåga att samla på sig saker i färger man gillar. 
Jag upptäckte när jag skulle fota filten att vårt sängöverkast har en liknande grön färg som filten. Det får gå ändå, jag  har inte så många ställen att ta kort på en så stor filt. Det viktigaste är att den är mys-vänlig!

Tidigare inlägg om Gröna filten:
Stora filten - aug 2012
Stora gröna filten - mars 2011
Pågående projekt: Filt - mars 2009
Mera Wendy garn! - feb 2009
Garn: Wendy Unique - dec 2008


Jag har nämnt att jag jobbar på en babyfilt
och nu är den också klar. 

Jag har gjort en sån filt förut, och nu var det ett par som ville ha en exakt likadan så jag har virkat ihop den. Babyfilten är ca 46*69 cm. 


En bättre bild på en sån här filt finns här,  
den förra jag gjorde.
Jag har tidigare publicerat ett mönster på denna filt och den hittar ni här!

Filten är härligt färgglad: lila, cerise, rosa, mellanblå, ljusblå och vit med svarta kanter. Den riktigt säger bäbis! De blev nog förvånade att jag gjort klart den på så kort tid. Jag tycker om att den har så många fina färger, det är perfekt.
Den är virkad i garnet Molly (järbo garn) och är 100% akryl. Dock tjock och varm!

Tidigare inlägg:
Fortsättning färgglad filt + mönster - okt 2012
Första varven börjar NU - okt 2012

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin sida du har och så mycket fint du gör! Blev lite full i skratt av detta inlägg. 4 år för en filt - det är ju absolut ingenting! Rekordfart i min värld. :) Jag har virkat ett sängöverkast. Påbörjade det när jag var 15 år. Slutförde det vid 35 års ålder. :) 20 år. Och det är så stort och tungt att jag inte använder det särskilt ofta./Mvh Gisela

    SvaraRadera
  2. Det var värst, och roligt att det är fler som tar år på sig att bli klar. :-) Förstår att du blev full i skratt.Och tack så mycket!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails