tisdag 13 september 2016

Barnsockar med mönster

Jag står inför en massiv utmaning: fästa en himla massa trådar. Så jag valde att börja med det som har minst trådar! Inte bara, det är nån liten som gärna vill få sina fina blå sockar (även om det är 25 grader varmt).



Jag har komponerat ihop sockarna själv och de stickas tån upp, med hjälp av Judy's magic cast on (länk i mönstret nedan) och häl med korta varv från Pro Guide of Knitting (ravelry länk).

Jag berättar nedan hur jag har gjort! Kan vara bra att komma ihåg till nästa gång för min del. För alla som behöver ett fint basmönster använd gärna mönstret (och länka gärna hit)!

Är det nåt oklart eller konstigt med mönstret så säg till. Jag har inte suttit så många timmar för att granska, men har utgått från mina anteckningar som känns komplett.



Mönster

Garn: rester i Fabel (drops)
Stickor: nr 2
Stickfasthet: 16m = 5 cm
Storlek: ca 3 år (kan anpassas längre/kortare)

Sockarna har jag stickat tå-upp.

Tån:
Lägg upp 12 m med hjälp av "Judy's magic cast on". 
Sticka 1 v runt stickorna. Sätt markering i början av v och efter 6 m (hälften).

Öka varje v tills det finns 40 m såhär:
Sticka 1a m efter och före markörerna i främre och bakre maskbågen = ökat 4 m. 
Öka på var 3e varv 2 ggr = 48 m

Fot: Sticka tills arbetet mäter 10 cm.

Hälen:
Sticka 11m på baksidan av sockan, på nästa m öka 1, öka 1, sticka 11m. Sticka stickan ut. 
Gör en vändmaska såhär: lyft 1 m från nästa sticka, dra garnet runt m från avigsidan till räta sidan, sätt över den till vänster maska, vänd.

Sticka 26 m, gör en vändmaska (den första m från den andra stickan), vänd.

Sticka till 1 m före vändmaskan (vm),  skapa vm, vänd.
Gör så till det finns 7 vm/sida.

Sticka till 1a vändm, dra garnet runt maskan igen till en dubbel vändmaska (dvm), flytta över m till vänster sticka, vänd.
Sticka 1 dvm varje varv, sticka de dubbeldragna m tills med "omslagen" runt maskan. Gör så tills det inte finns några dvm kvar: När det är en dvm/sida stickas dvm med "omslagen" runt maskan som förut och vänds (rs). Lyft den första m och sticka andra sidan, vänd (av).

För att undvika hål vid sida av hälen stickas de 2 sista vm tillsammans med m på nästa sida: flytta tillbaka den m och nästa m så att det blir jämnt antal m på båda sidor. Nu stickas arbetet runt.

Skaft:
Sticka 1v rät och därefter *2 r, 2 a* mudd i ca 8 cm. Maska av.

Gör en till socka likadant.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Att fästa en "miljon" trådar på en gång när man är klar med ett projekt är verkligen inte gjort i en handvändning. Själv intalar jag mig att det är värt det med tanke på slutresultatet, och jag kan se på dina bilder att samma sak gäller dina projekt! Resultatet är verkligen värt det!

    Handstickade sockar är ju dessutom jättesköna att ha på sig:)

    SvaraRadera
  2. Oj, det händer mycket här. Jag hinner knappt med. Tack för beskrivning på sockor. Har haft svårt att hitta något bra från tån upp.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails