fredag 16 september 2016

Favoriter

När jag ser en bild på en oerhört fin kofta som man dras till och inte kan släppa ur tanken så är det bara att köra på. Annars kommer jag att ångra mig!


Koftan Fana (på bilden ovan) finns med i häftet TEMA 50 från Sandnes garn. Jag tycker mycket om deras garner och mönster. Jag bestämde mig för att beställa mönsterhäftet från Garntua som är en av de webshoppar som jag gillar att beställa ifrån.


Naturligtvis får man beställa häftet med garn så det blev Mini Alpakka till koftan också. Jag fastnade väldigt mycket för den rostorange färgen (jag passar bra i rostfärger, bland annat) och stjärnmönstret stickar jag i petrol (en annan favorit). Därtill en vit nyans som heter Kitt.


När jag började med mitt stickprov blev jag lite tveksam - den rostorange känns lite för brun. Men jag stickade vidare på provet och kollade hur provbiten skulle kunna se ut på mig. Då kändes det så mycket bättre och jag kommer köra på detta! Garnet är helt ljuvligt att sticka med - jag fullkomligt älskar alpacka-garn! Det passar mig bra att sticka med.


Nu ska jag vänta en liten stund tills jag får färdigt lite annat - om jag kan vänta. Lika spännande blir att läsa mönster på Norska! Det finns en lista med översättning till olika språk i häftet som tur är. 


En stickning som jag har "kämpat" med de senaste veckorna är Tiima mössan. Jag vill sticka något av resterna från min sjal som blev klar i sommar. Det här (också) rostfärgade garnet är Alpakka Silke från (också) Sandnes garn. Kämpat för att jag först insåg att jag tappat bort flätstickorna. Så det fick ligga tills jag kom på hur jag skulle göra. Sen har jag provat att använda en strumpsticka och jag har insett att det inte är min grej. Den är så enormt ivägen och det går inte att sticka. När jag nu beställde mönster o garn (ovan) så beställde jag nya flätstickor. Nu fungerar det lite bättre och jag hoppas att det vänder till det bättre nu!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är helt underbart med alla sätt att sticka, som i slutändan producerar ett likartat resultat. Att läsa om hur andra gör när de stickar slutar aldrig fascinera mig!

    Kul att du ändå provade att sticka flätstickning med en strumpsticka, även om det inte fungerade för dig - man vet ju faktiskt inte innan man har provat:) Jag har också provat andra tekniker som lovordats, och ibland har de funkat, men ibland inte:)

    Att förälska sig i ett tänkbart projekt är en härlig känsla! Och när det är som bäst, är projektet lika roligt att sticka som man hoppades på. Och koftan ligger ju bra till, med färger som passar dig, och som du gillar. Det skall bli kul att läsa på din blogg hur den växer fram (bland alla andra projekt).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails