söndag 13 november 2016

Fina minnen

Häromdan var jag på Arbetsförmedlingen. När jag tog upp min stickning Tiima-mössan så var det en kvinna brevid mig som tittade mycket och pratade med sin familjemedlem på nåt annat språk. Jag upplever väldigt ofta att man blir uppmärksammad när man stickar i väntrum, oavsett var man är. Den här kvinnan frågade "mössa?" Sen tog hon fram en mössa hon hade stickat och visade hur hon hade gjort den. Fastän hon inte kunde mycket svenska så förstod jag precis. Det är nåt fint över att kunna kommunicera över ett gemensamt intresse fastän språken är olika. Det var det finaste minnet den dagen!



Angående Tiima-mössan så bytte jag stickor till bambustickorna! De gick betydligt bättre att sticka med, men de var väldigt böjliga på ett sätt jag inte är van från grövre stickor. Jag satt och stickade på mössan under helgen när det helt plötsligt hördes ett "snärt". Ena stickan går av. Det var det, jag hann väl 20 varv nånting med bambustickorna. Så jag gjorde klart det lilla som var kvar med metallstickorna. Det känns så skönt att den är klar! Inte blockad och fodrad, men färdigstickad. 
Det känns som den här mössan var en lång resa. Dels är det för att det kommit saker emellan men också, tror jag, för att jag stickat så mycket med tunna stickor på sistonde så jag är helt enkelt lite less på det. Min trivselstorlek på stickor är egentligen runt 4 mm.

Egentligen ska man enligt mönstret sticka in pärlor, sätta i ett sidenband och sticka ett foder. Ja men näe, jag är inte ett dugg "tjejjig" så att jag går inte runt med pärlor eller band. Det är bara fånigt på en vuxen människa, ja en sån som mig i alla fall. Alla är vi olika (och tur det). Foder har jag tänkt sy istället.

Jag gick in i en tygaffär häromdan som tyvärr ska stänga och rear ut 50% - 70%. Tusensköna heter butiken, de verkar även ha webshop. Ett av tygerna jag köpte passar perfekt till mössan, det kommer jag att använda! Det är ett smalrandigt jerseytyg i petrolblå och rostfärg.


Idag är det inte en helt vanlig söndag, det är Fars Dag! Eftersom jag har varit förkyld sen nån vecka tillbaka och bara orkat det nödvändiga så har jag inte köpt något. Men jag har bakat en fransk chokladtårta, lite för att prova inför kommande 3-års kalas. Så det blir spännande att smaka tårtan.



Jag behöver alltid en stickning. Det glädjer mig berätta att jag har kunnat börja sticka på Yelena-Cardigan! Äntligen!

Till sist visar jag en liten lista på saker jag vill slutföra och påbörja innan årets slut. Listor är ypperliga. Jag gillar dem.

Nu ska jag hosta vidare och morgonsticka lite. Bilderna är tagna igårkväll så de är kanske lite mörka. Hej hopp!

2 kommentarer:

  1. Gick stickan sönder?? Sådär? utan vidare?? trästickor har gått sönder för mig, men bara när jag har satt mig på dom... bambustickor däremot har aldrig gått sönder för mig, och jag har använt så tunna bambustickor som 2.0 mm utan problem, och jag håller så hårt att dom tunnaste är något böjda...

    om jag var du skulle jag nog prova att reklamera stickorna, för det låter väldigt mycket som materialfel!

    Listor kan vara är otroligt bra sätt att hålla koll på projekten. Din lista ser verkligen imponerande ut! Och då har du ändå hållit bra fart på projekten den senaste tiden!

    Vilken söt cardigan du håller på att sticka! Den ser jag verkligen fram emot att få se växa fram på din blog:)

    din mössa är verkligen fin! färgen är helt underbar! men är det inte svårt att fodra en stickad mössa?? Hur gör du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte ta jerseytyg som är stretchigt och sy ihop topp o sida på maskinen o sen sy ihop den för hand i mössan.

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails