fredag 18 november 2016

Tiima mössan

Den här mössan började jag sticka i början av september med restgarn från min Quicksilvershawl.

Mönster: Tiima
Garn: ett rostfärgat Silke Alpakka från Sandnes garn. Det gick åt lite mer än ett nystan.


Många maskor på små stickor, varven gick sakta men säkert frammåt. Det var längesen jag hade en flätstickning, men det gick ju bra! Två månader senare är den kvar.

Först stickade jag på stickor nr 2 metallstickor och jag tappade lite maskor ibland samt fick lite kramp. Så jag beställde bambustickor som jag hittade på garnaffären.se. De funkade mycket bättre att sticka med men de var väldigt böjliga och rätt var det var så gick de av under stickningens gång. 
Jag mailade till garnaffären med en enkel fråga - Går de av så lätt eller är det fabrikationsfel? Så nu är nya stickor på väg hem till mig. Jag gillar tillmötesgående affärer, det gör att man återkommer.


Jag har blockat mössan på en ballong och sytt i ett foder av en bit randig stickad trikå. Jag sydde ihop fodret på maskin och sen sydde jag i det för hand i mössan.

Jag är så nöjd med fodret, det blev väldigt snyggt! Passar fint till mössan. Nu längtar jag efter att använda den, en fodrad mössa kommer va perfekt i vinter när man alltid fryser om öronen. Det kan bli en utebild så småningom om jag får till en lyckad bild.

1 kommentar:

  1. Bra att du reklamerade stickorna! Förhoppningsvis går de nya inte sönder lika lätt:)

    Du får det att se lätt ut att fodra en mössa. Men nu är jag nyfiken på hur den ser ut på dig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails