måndag 6 februari 2017

Detaljer

Nej, jag har inte fotat min Yelena kofta än, vi dunkar under för förkylning en efter en. Men jag har inte brått, det hinns med. Hoppas det kommer ännu mer snö, det kan bli fina kort.

Istället stickar jag på hjärtetröjan till lillan och det är så himla kul så det går fort! Efter halva "kroppen" så visste jag att jag ville byta färg på mudden längst ner, till grönt. Och att jag vill ta det när jag stickat färdigt... det mesta. Och här är vi nu, flerfärgsstickningen tog plötsligt (!!) slut.




Nu ska jag förklara det där med att ta mudden sist. Jag gjorde såhär att jag tog upp sista varvet på den grå mudden. Kunde ha klippt också men nu kändes det bättre såhär. Det byter ju ändå färg till nästa varv så det gick lätt och la maskorna på stickor. Sen är det ju fritt fram att sticka ny mudd.

Men varför göra det enkelt för sig. Jag ville att det skulle se likadant ut som på ärmarna. Alltså stickade jag mudden nerifrån och upp. (Det gjorde jag egentligen först.) Sen det där att fästa ihop delarna i varandra, kanske känns jätteknasigt. Nej då, det tog bara lite längre tid. Men jag använde mig av maskstygn/ kitchener stitch (google länk) som kanske mest används till att sy ihop tår på sockar när man stickat klart dem. Det blir som ett nytt varv i alla fall och det var det jag var ute efter.


Så nu är vi här, tröjan har istället en grön mudd. De nästa stegen är dessa:

1. Fästa trådar så att de inte är ivägen när man ska sy. Det är definitivt.. hmm... rätt många. Kan ta ett tag. 
2. Läskigt- varning: sy på maskin på steeken. Två gånger! Jag försöker tänka ljusa tankar. Andas. 
3. Plocka upp maskor efter kanterna på steeken och sticka mudd, japp, två gånger. 
4. Läskigt-varning nr 2: klippa upp steeken. Jag får börja med ett djupt andetag när jag kommer dit. 
5. Sticka halsmudd.
6. Fästa trådar.
7. Köpa knappar till mudden och band att sätta fast på baksidan.  
8. Tvätta, blocka.

Och sen är den ju klar. Men det är en liten bit kvar så det är bara att hugga in i alla trådar nu då. Så varför sitter jag här o skriver! (För att det är mycket roligare än att fästa trådar såklart.)

För den som undrar efter mönstret:
Det är Fanakofte 09 från Tema 50 från Sandnes garn. Det är naturligtvis helt förändrat: jag har en färgkavalkad för att garnet fanns. Och hjärtan bara blev, eller ville bli. En högst otraditionell Fanakofte som passar mitt sätt att skapa. Japp.

2 kommentarer:

  1. Det är när det är dags att fästa trådar som jag allra mest uppskattar ljudböcker:)

    Kul att det går så bra för dig med hjärtetröjan! Fördelen med att sticka till barn är väl just att det går så otroligt fort:)

    ja, visst är det praktiskt när man kan googla sig fram när man behöver veta något! Att sy ihop maskor utan att det syns är långsamt och tidsödande, men väl värt besväret när man är klar!

    Det skall bli kul att få se den färdig inom en snar framtid:)

    SvaraRadera
  2. Kanske har du inte så många trådar att fästa. Om du bytt färg mitt fram kommer ändarna att fixeras när du syr, Sedan är det bara att klippa av dem. Hoppas att jag förklarat begripligt.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails