söndag 22 oktober 2017

Laga en docka

För ett tag sen frågade en kompis om jag kunde laga hennes dotters (tillika min dotters kompis) docka. Det är en gammal docka som behövde ny hud. 



Så jag beställde lite trikå i "hudfärg" som passar dockan och jag började laga. Eller rättare sagt så ritade jag av dockan och sydde ihop en "ny hud". Den kan man dra på som en pyjamas ungefär, fast utan dragkedja eller liknande. Den är sydd i ett stycke, med smala små hårsnoddar i ärmar, ben och hals. Så man kan dra av den nya huden för att tvätta exempelvis. Det är första gången som jag lagar en docka. Det var kul att tänka ut hur jag skulle göra!




Sen behövdes lite dockkläder. Jag har använt lite små rester som var bra storlek till dockkläder. Jag har sytt, stickat och virkat och det har blivit:
2 klänningar
1 mössa
1 jacka
1 par sockar
1 par vantar
1 par byxor
1 handväska
1 halsduk


Det är självklart för mig att fixa, men glädjen för en lagad docka och kläder - det var så roligt att se!

Det är förresten medvetet att inte fota hela dockan, då det kan finnas de som inte riktigt gillar att se dockor. Man ser lagningen i vilket fall.

1 kommentar:

  1. Den ser ut som ny! Jag visste inte ens att man kunde sy om en dockas "hud" på det sättet:)

    Och den nya garderoben till dockan är ju för söt:) Den lilla mottagaren lär ju ha många timmars glädje med den "omklädda" dockan och alla nya kläder till den framför sig:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails