lördag 14 oktober 2017

Olika projekt

Jag får så mycket inspiration av alla som visar stickning på Insta, så jag har mycket som jag vill göra. Men jag tar ett par saker i taget. Ja, jag har alltid saker på gång och det är inget undantag nu!



För ett tag sen frågade en kompis om jag kunde laga hennes dotters docka. Hon var lite för lagad i tyget/"huden". Jag har inte gjort nåt sånt förut, men det är klart jag försöker. Så nu har jag sytt ett nytt överdrag att dra på, som en ny hud. Det gick över förväntan! Nu behöver hon kläder och det jobbar jag på nu.



Jag har precis stickat klar min Siri tröja, här är en bild från häromdan när jag stickade på sista ärmen. Nu finns det många trådar att fästa, så jag har jobb framöver. Men den är bra fin! Såg att den koftan blev kallad en modern klassiker, så sant!



Jag satt o tänkte på nästa projekt och kom på att jag har en hel del nystan i Sterk (du store alpakka) i olika färger och förra året köpte jag mönster på en Wiolakofta! Så jag behövde bara komplettera garn, allt för att sticka från stash. Jag är jätteinspirerad att äntligen börja sticka en Wiola kofta, så det blir spännande att börja! När man känner sig oinspirerad så starta en flerfärgsstickning och det förändras på ett kick! Jag har gjort ett eget färgschema på datorn och jag är så nöjd med den! Kommer bli suveränt.



Sen var det ju så att jag lovade en viss liten tjej att sticka nåt av det färgglada sockgarnet från opal. Vi har behov av en liten enkel tunn kofta (tycker jag, när många tunna koftor börjar bli små) och söker nu efter ett lämpligt mönster på mellan 25 - 30 m = 10 cm. Har inte bestämt mig än, kanske hittar på eget. Har sticktidningar fulla bokhyllan, då måste man ju verkligen läsa igenom hur mycket som helst om man ska hitta nåt där.  Vi får se vad jag hittar (tipsa om ni vet nåt)! Behovet styr ju också, såklart!


2 kommentarer:

  1. Överdraget till dockan ser väldigt bra ut, så mottagaren kommer nog att bli väldigt nöjd med "operationen":)
    Det kan inte ha varit helt lätt att sy överdraget, men roliga utmaningar är ju aldrig fel:)

    Siri ser jättebra ut. Ser verkligen fram emot att få se bilder på den färdig.

    Ravelry och Drops har ju båda sökfunktioner där man kan söka efter vad man vill sticka (alltså barnkofta i det här fallet) och vilken masktäthet man vill sticka den i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sökt på drops efter stickfasthet men inte hittat nåt bra. Och har kollat på Ravelry med, men jag ska söka vidare!

      Radera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails