onsdag 1 januari 2020

Årskrönika 2019

Det är dags för en årskrönika över handarbetsåret. Förra året hade jag bra frågor så att jag ska slippa ta upp allt jag handarbetat o sytt. Nu med lite utökade frågor. Med studier, jobb och familj är det ibland ett under att det blir något skapat - men samtidigt kan jag inte stänga av skaparinstinken och stickningens lust o lugn. Ett sätt att slappna av. 



Börjar med en Top Nine bild 
från min Instagram (mest gillade bilder).



Projekt som följer med inpå 2020.
Det tog jag förstås upp i förra inlägget: sockor, sjal o mysteriestickning.
Jag har troligen ett till mönster på gång, stickade en julklapp med eget hittepå som blev så fint att det skulle kunna bli ett mönster.





Årets roligaste stickning
Nightshift shawl och Artclass cardigan. Det går inte att välja: båda var så roliga, färgglada, stickade liksom sig själva och faktiskt är båda i merinoull.





Årets utmaning
Helt klart att skapa de två mysteriestickningarna Passionsstickning och Fingerborgen (pågående) till Stickaföreningen. Man får tänka att det ska hända lite olika saker och uppfinningsrikedommen får man verkligen växla upp till nästa nivå med allt vad det innebär.


Mönster
Då jag pluggar så har det inte blivit lika många mönster. Som ovan nämnt, två mysteriestickningar för Stickaföreningen. Därtill två mönster till Falkgarn, men ett av dem är inte publicerad än. Den andra är en klädkollektion till Barbie i bomullsgarn. Sånt som går fort att sticka och som barn blir glada av.







Årets mest använda
Stickat - kofta med luva. Sytt - sommarkoftan. Till barn - sydda regnbågsklänningen.
Båda tröjorna har jag bott i sen jag gjorde dem! De är användbara på så många sätt. Och den lillas favorit under året är regnbågsklänningen.



Årets syutmaning
Det var svårt att tänka ut, jag har medvetet hållit mig till rätt enkla symönster. Det var kanske att fixa till dotterns rum, viket var mycket mer än bara att sy. Men bara att hitta tid att sy stora saker som draperi och göra iordning rummet var utmanande.




Inför 2020

Det är svårt att veta vad man kommer att skapa, men det finns några saker jag vet att jag vill skapa!


  • Den sydda sommarkoftan (ovanför- årets mest använda) är gudomlig så den måste jag bara sy flera av. Jag älskar långa koftor, till min "lediga" stil. 


  • Appropå långa koftor, Be Mine av designern Matilda Kruse är helt fantastisk. Den koftan skulle jag vilja sticka. 


  • Jag har garner och tyger jag vill använda (ovanför) men vet inte vad jag ska göra med dem än. Garn till två tänkta barnkoftor och tre härvor rostfärgat merinogarn som jag vill göra något till mig. 


  • En sista sak: jag vill dubbelsticka något igen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails